Gondolkodtató természettudomány-tanítás: Komplex természettudomány

Szerkesztő: Korom Erzsébet és Veres Gábor

Mozaik Kiadó, 2021

 

A 21. század első évtizedei az életünk szinte minden területén mélyreható változásokat hoztak. A pedagógiai rendszerek csak lassan képesek alkalmazkodni ezekhez, de a fordulat elkerülhetetlen. A tanár által összeállított és átadott ismeretcsomag helyett fontosabbá vált a tudásépítés, a tanulók aktív részvétele a tanulási folyamatban. Az információs társadalomban felértékelődött a kritikai gondolkodás, a kreativitás és a kommunikáció képessége. A természettudományos nevelésben olyan jelenségek, problémák kerültek középpontba, amelyek vizsgálata nem szűkíthető le egyetlen tudományterületre. A kötetben bemutatott feladatok és foglalkozások a mindennapi élet kontextusaiba ágyazódnak. Kiemelt céljuk a komplex látásmód, a rendszerszintű gondolkodás fejlesztése, a természettudomány tényekre alapozott megismerési módjának bemutatása. A kipróbálás tapasztalatai arra is rámutattak, hogy megfelelő tanári támogatás mellett a tanulók érdeklődve, aktívan és egymással is együttműködve dolgoztak a feladatokon.

 

Tartalom

1. Veres Gábor: Természettudományos nevelés – tartalom és módszer

2. Veres Gábor: Élelmiszerek és táplálkozás

3. Oláhné Nádasdi Zsuzsanna: Anyagok és emberek: a környezettudatosság fejlesztése

4. Somogyi Ágota: Feladatok a Hő és a környezet témakör feldolgozásához

5. Kissné Gera Ágnes: Hétköznapi tudomány: egy tanévet átfogó iskolai természettudományos programsorozat