Gondolkodtató természettudomány-tanítás: Kisiskoláskor
Szerkesztő: Korom Erzsébet és Csiszár Imre
Mozaik Kiadó, 2020
A kötet elsősorban azoknak a tanítóknak lehet a segítségére, akik arra vállalkoznak, hogy kisiskoláskorú gyermekeknek szerveznek természettudományos foglalkozásokat, de hasznos olvasmány lehet tanító vagy tanár szakos hallgatóknak és természetismeretet tanító pedagógusoknak is. A kötetben a gondolkodás és a tudományos megismerés korai fejlesztési lehetőségeit tárgyaló bevezető fejezeteket követően 40, többségében kipróbált foglalkozás részletes leírása is megtalálható, amelyek fókuszában a tudatos gondolkodásfejlesztés lehetősége áll. A szerzők reménye, hogy az itt bemutatott tartalmak bátorítást adnak a tanítóknak ahhoz, hogy maguk is összeállítsanak és használjanak hasonló foglalkozásterveket. A kötet melléklete a természettudományokban alapvetően fontos fogalmakat igyekszik közérthetően, szemléletesen – kifejezetten a természettudományos szakirányú képzettséggel nem rendelkező pedagógusoknak – bemutatni.
Tartalom
1. Papp Katalin, Nagy Anett és Z. Orosz Gábor: A kisiskoláskori természettudományos nevelés célja, feladata és keretei
2. Z. Orosz Gábor, Molnár Milán és Korom Erzsébet: A természettudományos gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei kisiskoláskorban
3. Csiszár Imre, Molnár Milán, Papp Katalin, Sós Katalin, Nagy Anett, Z. Orosz Gábor és Korom Erzsébet: Kísérletezős foglalkozások – kezdő szint
4. Csiszár Imre, Molnár Milán, Papp Katalin, Sós Katalin, Nagy Anett, Z. Orosz Gábor és Korom Erzsébet: Kísérletezős foglalkozások – haladó szint
5. Csiszár Imre és Sós Katalin: Melléklet. Néhány természettudományos alapfogalom szemléletes bemutatása