Gondolkodtató természettudomány-tanítás: Kémia

Szerkesztő: Korom Erzsébet és Németh Veronika

Mozaik Kiadó, 2020

 

Ez a feladat- és foglalkozásgyűjtemény elsősorban kémiatanárok számára készült, de haszonnal forgathatják tanítók, tanárjelöltek és mindazok a pedagógusok, akik természetismeretet tanítanak. A szerzők szándéka szerint a kötetben közreadott gondolkodásfejlesztő feladatok és a kutatásalapú tanulást támogató foglalkozások arra inspirálják a tanárokat, hogy maguk is szerkesszenek és alkalmazzanak hasonlókat. A gondolkodásfejlesztés és a tudományos megismerés kémiatanítási vonatkozásait tárgyaló fejezeteket követően a feladatokat, foglalkozásterveket – módszertani ajánlásokkal ellátva – az alsó tagozattól a középiskoláig korosztályonként csoportosították a szerzők. Külön fejezetben találhatók a tanórán kívüli alkalmakra szánt feladatok. A kötet végén az olvasók egy, a kutatócsoportban fejlesztett online vegyszer- és kísérlet-adatbázist ismerhetnek meg, amely tanácsaival az iskolai kísérletezés technikai részét hivatott segíteni.

 

Tartalom

1. Z. Orosz Gábor és Korom Erzsébet: Természettudományos nevelés és gondolkodásfejlesztés a kémiatanításban

2. Z. Orosz Gábor: Kutatási készségek fejlesztése a kémiatanítás során

3. Z. Orosz Gábor, Kovács Lajos és Németh Veronika: Játsszunk kémiát! Gondolkodásfejlesztő feladatok a 3–6. évfolyamon

4. Balogh Terézia, Németh Veronika, Somogyi Zoltán és Z. Orosz Gábor: Készségfejlesztő feladatok 7–8. évfolyamosok számára

5. Somogyi Zoltán, Kovács Lajos, Németh Veronika és Z. Orosz Gábor: Készségfejlesztő feladatok 9–10. évfolyamosok számára

6. Németh Veronika, Kotroczó Tamás, Somogyi Zoltán és Z. Orosz Gábor: A készségfejlesztés tanórán kívüli lehetőségei kémiából

7. Kovács Lajos és Betyár Gábor: A közoktatásban használható vegyszer- és kísérletadatbázis fejlesztése