Gondolkodtató természettudomány-tanítás: Fizika
Szerkesztő: Korom Erzsébet és Radnóti Katalin
Mozaik Kiadó, 2020
A kötet a fizika eredményes tanulásához és tanításához kíván hozzájárulni annak megmutatásával, hogy miként lehet a gondolkodásfejlesztést beépíteni a diákok tanulási folyamataiba. Ehhez változatos, 21. századi, mind az általános, mind a középiskolai fizikatananyaghoz illeszkedő tevékenységeket tartalmaz módszertani ajánlásokkal együtt. Kiemelten foglalkozik a természettudományos és a kutatási szemlélet kérdéskörével, és példákat hoz arra, miként lehet azokat a fizikatanításban érvényesíteni nemcsak a kísérletezés, hanem a feladatmegoldás és a fizikatörténet tanulmányozása során is. A kötetben számos feladat szerepel az Excel programcsomag alkalmazására, a függvényillesztések felhasználására, amelyekkel megmutatható a diákok számára, hogy a fizikai törvényszerűségek nem egyszerűen megtanulandó képletek, hanem ténylegesen függvénykapcsolatok. Újszerű a tudománytörténeti szövegek, illetve a közelmúltban megjelent fizikai vonatkozású hírek feldolgozási módja, valamint a történeti írások esetében az eredeti mérési adatok feldolgozása, ábrázolása is.
Tartalom
1. Radnóti Katalin és Korom Erzsébet: A fizikatanítás és a gondolkodásfejlesztés kapcsolata
2. Radnóti Katalin: Újszerű feladatok és foglalkozástervek a fizika oktatásához
3. Radnóti Katalin: Néhány példa a tudománytörténeti vonatkozások kutatásalapú feldolgozásához