Gondolkodtató természettudomány-tanítás: Biológia
Szerkesztő: Korom Erzsébet és Nagy Lászlóné
Mozaik Kiadó, 2021
A kötet célja, hogy elősegítse a természettudományos gondolkodás biológia tantárgyi tartalomhoz kötött tudatos fejlesztését. A természettudományos gondolkodás összetevői közül azokra fókuszál, amelyek segítik a biológiatudomány tantárggyá szervezett ismeretanyagának megértését, mindennapi szituációkban való alkalmazását és a tudományos kutatás módszereinek megismerését. Számos, a biológiaórákba, szakköri foglalkozásokba beépíthető feladatot, foglalkozástervet, módszertani ötletet kínál az analógiás, a kritikai és a valószínűségi gondolkodás, valamint a kutatási készségek fejlesztéséhez. A tanulói tevékenységek tudatos tervezését, szervezését a fejlesztendő készségek, képességek és az alkalmazott módszerek – mint például a szóanalógia-feladatok, a disputa, a kutatásalapú tanulás, a problémaalapú tanulás vagy a játék – elméleti háttérének összefoglalásával is támogatja. A kötetben szereplő feladatok, foglalkozástervek többségét valós osztálytermi szituációban is sikerült kipróbálni, így a pozitív tapasztalatok tükrében a szerzők bátran ajánlják azokat a kollégáknak.
Tartalom
1. Nagy Lászlóné, Bónus Lilla és Korom Erzsébet: A természettudományos gondolkodásról a biológiatanítás tükrében
2. Nagy Lászlóné, Kissné Gera Ágnes, Répás Lászlóné és Korom Erzsébet: Az analógiás gondolkodás fejlesztése szóanalógiákkal
3. Nagy Lászlóné, Stér Evelin és Szivós Ádám: A kritikai gondolkodás fejlesztése a disputa módszerével
4. Szántó Anita Piroska, Nagy Lászlóné és Korom Erzsébet: A valószínűségi gondolkodás fejlesztése a biológiában
5. Nagy Lászlóné, Répás Lászlóné, Kissné Gera Ágnes, Juhász Ferenc, Bónus Lilla és Korom Erzsébet: A kutatási készségek fejlesztése kutatásalapú tanulással
6. Nagy Lászlóné, Fazekas Evelin Anikó és Korom Erzsébet: A kutatási készségek fejlesztése problémaalapú tanulással
7. Bónus Lilla és Nagy Lászlóné: A kutatási készségek fejlesztése a játék módszerével