Műhelykonferencia a Magyar Tudomány Ünnepe 2019 rendezvénysorozatban

A Magyar Tudomány Ünnepe 2019 rendezvénysorozathoz kapcsolódva kutatócsoportunk 2019. november 29-én a Szegedi Akadémiai Bizottság Székházában szervezett műhelykonferenciát A természettudományos gondolkodás fejlesztése az általános és a középiskolában címmel.

A kutatócsoport tagjai gondolkodásfejlesztő programokat dolgoztak ki 1., 6., 7. és 10. évfolyamos tanulók számára a környezetismeret, természetismeret, fizika, kémia tantárgyak tanításához kapcsolódva. A fejlesztésekben és a programok kipróbálásában több szegedi és budapesti pedagógus és partnerintézmény vett részt. A programon elhangzott 6 előadás a pedagógiai kísérletek eredményei mellett bemutatta a fejlesztő programokat és azok tanórai alkalmazási lehetőségeit:

  • Korom Erzsébet: A természettudományos gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
  • Csiszár Imre, Bondor Mónika, Láng Mariann: A természettudományos gondolkodás fejlesztése kisiskolás korban
  • Nagy Lászlóné, Kissné Gera Ágnes, Nagyné Tóth Andrea: Az analógiás gondolkodás fejlesztése 6. évfolyamon az Ember szervezete és egészsége témakörben
  • Radnóti Katalin, Adorján Ferencné, Hasznosi Tamásné: Kutatási készségek fejlesztése a fizikaórán 7. évfolyamon
  • Z. Orosz Gábor, Németh Veronika, Nagy Márió Tibor: Kutatási készségek fejlesztése a kémiaórán 10. évfolyamon
  • Veres Gábor, Somogyi Ágota, Oláhné Nádasdi Zsuzsanna: A rendszerszintű gondolkodás fejlesztése

 

Az előadások társszerzőiként a fejlesztő kísérletekben részt vevő pedagógusok is beszámoltak tapasztalataikról. Az előadásokat kérdések, hozzászólások, reflexiók követték. A rendezvényen összesen 55 fő vett részt, közülük 11 fő felsőoktatásban dolgozó, minősített oktató, 26 fő gyakorló pedagógus (tanító, tanár, intézményvezető), 5 fő doktori hallgató, 13 fő tanárszakos hallgató.

A rendezvény színvonalas megszervezéséhez jelentős mértékben hozzájárult a Szegedi Akadémiai Bizottság pályázatán elnyert támogatás.