Idegennyelv

A program az olvasottszöveg-értést vizsgálja angol és német nyelvből az általános iskola végén. A nyelvi készség mérése a nyelvi jelentésen alapuló feladatokkal történik, amelyek helyes megoldásához a diákoknak az olvasott szövegeket meg kell érteniük. A feladatok nem a begyakorolt nyelvtani struktúrákat, szókincset, nyelvről való ismereteket mérik, hanem a mindennapi élethelyzetekben használható nyelvtudást. A feladatok tartalma és nehézségi szintje a Nemzeti alaptantervben és a kerettantervekben meghatározott szintekhez, témakörökhöz, feladat- és szövegtípusokhoz igazodik. Összhangban vannak a feladatok a hat szintű európai követelményrendszerrel (Közös Európai Referenciakeret, 2002). A hatfokú skálán a feladatok nehézsége a nyolcadik évfolyamon az alapszintű nyelvhasználótól elvárható szintet (A2), illetve annál egy kicsivel többet (B1-) fed le, a tizenkettedik évfolyamon a feladatok szintje az önálló nyelvhasználó küszöbszintjén (B1) és azon túl (B2-) helyezhető el. Az idegennyelv-tudást mérő eszközök fejlesztését Nikolov Marianne irányította.