A program 10-11 éves tanulók állampolgári és pénzügyi műveltségének feltárását célozta. A vizsgálat középpontjában napjaink társadalmi-kulturális kontextusának tematikája áll. A felmérés korunk társadalmi-kulturális, pénzügyi viszonyaira vonatkozó ismeretei mellett az állampolgári műveltség alapjaira, a 21. századi társadalmakban, kultúrákban való eligazodás képességeinek vizsgálatára helyezi a hangsúlyt. A társadalmi folyamatok megértésében – a tantárgyspecifikus képességek mellett – kiemelkedő szerepet töltenek be a gondolkodás általános képességei. Az 5. évfolyamon belépő vizsgálat (1) az ismeretszerzés, az információgyűjtés képességét történelmi szövegeken kívüli, mindennapi élethelyzetekhez, szituációkhoz kapcsolódó forrástípusok bevonásával vizsgálja (pl. apróhirdetés, ábrák, grafikonok, diagramok, térképek, képek, környezetünkből származó hangok), mellyel egyidejűleg lehetőség nyílik (2) a kritikai gondolkodás, valamint (3) a valószínűségi gondolkodás alapjainak vizsgálatára is.
A mérőeszközt Kinyó László és Tóth Edit szerkesztette. A teszt fő tematikája a társadalmi, kulturális és gazdasági alapképességek (kulturális univerzálék) köré szerveződik, a feladatok napjaink társadalmi-kulturális sajátosságainak számos területét felölelik, így az étkezés, öltözködés, közlekedés, mesterséges és természetes, ember által létrehozott környezet, lakóhely jellemzőit, valamint a családi költségvetés, a készpénz-és bankszámlapénz-használata, és a felelős gazdálkodás sajátosságait. Egy, a teszthez kapcsolódó kérdőív vizsgálja a tudásszerzés, tapasztalatszerzés lehetőségeit a mért területeken.