Rólunk

A MapIE – az oktatási egyenlőtlenségek kialakulásának okait, valamint nemzetközi kontextusban az azt hatékonyan kompenzáló beavatkozási mechanizmusokat longitudinális adatbázisok elemzése által feltérképező 4 éves Horizont Európa projekt. A projekt koordinátora a Tamperei Egyetem Oktatási, Értékelési és Tanulási Kutatóközpontja (Research Centre for Education, Assessment and Learning, REAL). A kutatásban részt vevő partnerek a pedagógiai mérés-értékelés és a longitudinális kutatások nemzetközileg is ismert és elismert szakemberei, műhelyei: Helsinki Egyetem, Finn Pedagógiai Értékelési Központ, Oslói Egyetem, Göteborgi Egyetem, Frankfurti Goethe Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem.

A projektről

A MapIE projekt célja az oktatási egyenlőtlenségeket előidéző mechanizmusok és az ezeket kompenzáló beavatkozások azonosítása, elemzése és megértése. A projekt keretein belül leginkább a strukturálisan eltérő oktatási rendszerrel rendelkező skandináv és közép-európai országok közötti kontextuális különbségekre összpontosítunk. Nemzeti kontextusban, de összehasonlító kutatási elrendezést használva elemezzük azon rendszer-, regionális és iskolai szintű irányelveket és gyakorlatokat, valamint egyéni szintű tényezőket (pl. társadalmi-gazdasági státusz, bevándorlói háttér, nem, sajátos nevelési igények), amelyek összefüggésben állnak az oktatási egyenlőtlenségek, a szegregáció kialakulásával, továbbá a teljesítménybeli különbségek létrejöttének sikeres megelőzésével.

A projekt empirikus eredményeit több csatornán keresztül publikáljuk és terjesztjük a tudományos közönség, a politikai döntéshozók és a szélesebb nyilvánosság számára. A projektben végzett tevékenységek szintetizálásaként egy nyilvánosan elérhető keretrendszert készítünk, ami alapját képezheti a jövőben megvalósuló, oktatási egyenlőtlenségek vizsgálatára fókuszáló longitudinális kutatásoknak, figyelembe véve a helyi sajátosságokat, de törekedve az európai szintű összehasonlíthatóság biztosítására.

A projekt eredményei jelentősen hozzájárulnak annak átfogó ismeretéhez, hogy milyen faktorok, tényezők befolyásolják leginkább az oktatási sikerességet, hogyan lehet a leghatékonyabban támogatni a diákok tanulását, illetve rövid-, közép- és hosszú távon milyen módszerekkel csökkenthetőek hatékonyan az oktatási egyenlőtlenségek.

A projekt hét egymással összefüggő munkacsomagból áll:

  • WP1 Projektmenedzsment
  • WP2 Szakirodalmi áttekintés
  • WP3 Az adatleképezés keretrendszere
  • WP4 Adatleképezés és adatkezelés
  • WP5 Hatékony beavatkozások és politikák
  • WP6 Keretrendszer a jövőbeli longitudinális vizsgálatokhoz
  • WP7 Terjesztés, hasznosítás, kommunikáció

A projekt megvalósításában résztvevő nemzetközi partnerek és vezető professzorok

IntézetCsoportvezető
Tampere Egyetem  Prof. Dr. Mari-Pauliina Vainikainen 
Helsinki Egyetem Dr. Meri Lintuvuori 
A finn oktatás-értékelési központ Dr. Jukka Marjanen
Oslói egyetem Prof. Dr. Rolf Vegar Olsen 
Göteborgi Egyetem Prof. Dr. Monica Rosén 
Szegedi Tudományegyetem Prof. Dr. Gyöngyvér Molnár 
Frankfurti Egyetem Prof. Dr. Samuel Greiff 




A Szegedi Tudományegyetem részéről a projekt megvalósításában részt vesz:



A projekt finanszírozása a HORIZON-CL2-2023-TRANSFORMATIONS-01-06 (2024.3.1. – 2028.2.29.) keretében történik. Az uniós támogatás teljes összege 2 699 644,75 €. A projekt leírása a Cordis adatbázisban olvasható: https://cordis.europa.eu/project/id/101132474.
A projekt honlapja 2024 májusában nyílik meg. A magyar fél költségei Kormányzati Önerő Alapból finanszírozottak (2020-2.1.1-ED-2023-00277).

Partnerek

Kapcsolat

Cím:

6722 Szeged, Petőfi S. sgt. 32-34.

Telefon:

06-62-420-034