Rólunk

A MapIE – az oktatási egyenlőtlenségek kialakulásának okait, valamint nemzetközi kontextusban az azt hatékonyan kompenzáló beavatkozási mechanizmusokat longitudinális adatbázisok elemzése által feltérképező 4 éves Horizont Európa projekt. A projekt koordinátora a Tamperei Egyetem Oktatási, Értékelési és Tanulási Kutatóközpontja (Research Centre for Education, Assessment and Learning, REAL). A kutatásban részt vevő partnerek a pedagógiai mérés-értékelés és a longitudinális kutatások nemzetközileg is ismert és elismert szakemberei, műhelyei: Helsinki Egyetem, Finn Pedagógiai Értékelési Központ, Oslói Egyetem, Göteborgi Egyetem, Frankfurti Goethe Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem.

A projektről

A MapIE projekt célja az oktatási egyenlőtlenségeket előidéző mechanizmusok és az ezeket kompenzáló beavatkozások azonosítása, elemzése és megértése. A projekt keretein belül leginkább a strukturálisan eltérő oktatási rendszerrel rendelkező skandináv és közép-európai országok közötti kontextuális különbségekre összpontosítunk. Nemzeti kontextusban, de összehasonlító kutatási elrendezést használva elemezzük azon rendszer-, regionális és iskolai szintű irányelveket és gyakorlatokat, valamint egyéni szintű tényezőket (pl. társadalmi-gazdasági státusz, bevándorlói háttér, nem, sajátos nevelési igények), amelyek összefüggésben állnak az oktatási egyenlőtlenségek, a szegregáció kialakulásával, továbbá a teljesítménybeli különbségek létrejöttének sikeres megelőzésével.

A projekt empirikus eredményeit több csatornán keresztül publikáljuk és terjesztjük a tudományos közönség, a politikai döntéshozók és a szélesebb nyilvánosság számára. A projektben végzett tevékenységek szintetizálásaként egy nyilvánosan elérhető keretrendszert készítünk, ami alapját képezheti a jövőben megvalósuló, oktatási egyenlőtlenségek vizsgálatára fókuszáló longitudinális kutatásoknak, figyelembe véve a helyi sajátosságokat, de törekedve az európai szintű összehasonlíthatóság biztosítására.

A projekt eredményei jelentősen hozzájárulnak annak átfogó ismeretéhez, hogy milyen faktorok, tényezők befolyásolják leginkább az oktatási sikerességet, hogyan lehet a leghatékonyabban támogatni a diákok tanulását, illetve rövid-, közép- és hosszú távon milyen módszerekkel csökkenthetőek hatékonyan az oktatási egyenlőtlenségek.

A projekt hét egymással összefüggő munkacsomagból áll:

  • WP1 Projektmenedzsment
  • WP2 Szakirodalmi áttekintés
  • WP3 Az adatleképezés keretrendszere
  • WP4 Adatleképezés és adatkezelés
  • WP5 Hatékony beavatkozások és politikák
  • WP6 Keretrendszer a jövőbeli longitudinális vizsgálatokhoz
  • WP7 Terjesztés, hasznosítás, kommunikáció

A projekt megvalósításában résztvevő nemzetközi partnerek és vezető professzorok

IntézetCsoportvezető
Tampere Egyetem (Tampere University)  Prof. Dr. Mari-Pauliina Vainikainen 
Helsinki Egyetem (University of Helsinki) Dr. Meri Lintuvuori 
A finn oktatás-értékelési központ (Finnish Education Evaluation Centre) Dr. Jukka Marjanen
Oslói egyetem (University of Oslo) Prof. Dr. Rolf Vegar Olsen 
Göteborgi Egyetem (University of Oslo) Prof. Kajsa Yang Hansen 
Szegedi Tudományegyetem (University of Szeged) Prof. Dr. Gyöngyvér Molnár 
Müncheni Műszaki Egyetem (Technical University of Munich) Prof. Dr. Samuel Greiff 




A Szegedi Tudományegyetem részéről a projekt megvalósításában részt vesz:



A projekt finanszírozása a HORIZON-CL2-2023-TRANSFORMATIONS-01-06 (2024.3.1. – 2028.2.29.) keretében történik. Az uniós támogatás teljes összege 2 699 644,75 €. A projekt leírása a Cordis adatbázisban olvasható: https://cordis.europa.eu/project/id/101132474.
A projekt honlapja 2024 májusában nyílik meg. A magyar fél költségei Kormányzati Önerő Alapból finanszírozottak (2020-2.1.1-ED-2023-00277).

Partnerek

Kapcsolat

Cím:

6722 Szeged, Petőfi S. sgt. 32-34.

Telefon:

06-62-420-034