Rólunk
A MapIE – az oktatási egyenlőtlenségek kialakulásának okait, valamint nemzetközi kontextusban az azt hatékonyan kompenzáló beavatkozási mechanizmusokat longitudinális adatbázisok elemzése által feltérképező 4 éves Horizont Európa projekt. A projekt koordinátora a Tamperei Egyetem Oktatási, Értékelési és Tanulási Kutatóközpontja (Research Centre for Education, Assessment and Learning, REAL). A kutatásban részt vevő partnerek a pedagógiai mérés-értékelés és a longitudinális kutatások nemzetközileg is ismert és elismert szakemberei, műhelyei: Helsinki Egyetem, Finn Pedagógiai Értékelési Központ, Oslói Egyetem, Göteborgi Egyetem, Frankfurti Goethe Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem.
A projektről
A MapIE projekt célja az oktatási egyenlőtlenségeket előidéző mechanizmusok és az ezeket kompenzáló beavatkozások azonosítása, elemzése és megértése. A projekt keretein belül leginkább a strukturálisan eltérő oktatási rendszerrel rendelkező skandináv és közép-európai országok közötti kontextuális különbségekre összpontosítunk. Nemzeti kontextusban, de összehasonlító kutatási elrendezést használva elemezzük azon rendszer-, regionális és iskolai szintű irányelveket és gyakorlatokat, valamint egyéni szintű tényezőket (pl. társadalmi-gazdasági státusz, bevándorlói háttér, nem, sajátos nevelési igények), amelyek összefüggésben állnak az oktatási egyenlőtlenségek, a szegregáció kialakulásával, továbbá a teljesítménybeli különbségek létrejöttének sikeres megelőzésével.
A projekt empirikus eredményeit több csatornán keresztül publikáljuk és terjesztjük a tudományos közönség, a politikai döntéshozók és a szélesebb nyilvánosság számára. A projektben végzett tevékenységek szintetizálásaként egy nyilvánosan elérhető keretrendszert készítünk, ami alapját képezheti a jövőben megvalósuló, oktatási egyenlőtlenségek vizsgálatára fókuszáló longitudinális kutatásoknak, figyelembe véve a helyi sajátosságokat, de törekedve az európai szintű összehasonlíthatóság biztosítására.
A projekt eredményei jelentősen hozzájárulnak annak átfogó ismeretéhez, hogy milyen faktorok, tényezők befolyásolják leginkább az oktatási sikerességet, hogyan lehet a leghatékonyabban támogatni a diákok tanulását, illetve rövid-, közép- és hosszú távon milyen módszerekkel csökkenthetőek hatékonyan az oktatási egyenlőtlenségek.
A projekt hét egymással összefüggő munkacsomagból áll:
- WP1 Projektmenedzsment
- WP2 Szakirodalmi áttekintés
- WP3 Az adatleképezés keretrendszere
- WP4 Adatleképezés és adatkezelés
- WP5 Hatékony beavatkozások és politikák
- WP6 Keretrendszer a jövőbeli longitudinális vizsgálatokhoz
- WP7 Terjesztés, hasznosítás, kommunikáció
A projekt megvalósításában résztvevő nemzetközi partnerek és vezető professzorok
Intézet | Csoportvezető |
---|---|
Tampere Egyetem | Prof. Dr. Mari-Pauliina Vainikainen |
Helsinki Egyetem | Dr. Meri Lintuvuori |
A finn oktatás-értékelési központ | Dr. Jukka Marjanen |
Oslói egyetem | Prof. Dr. Rolf Vegar Olsen |
Göteborgi Egyetem | Prof. Dr. Monica Rosén |
Szegedi Tudományegyetem | Prof. Dr. Gyöngyvér Molnár |
Frankfurti Egyetem | Prof. Dr. Samuel Greiff |
A Szegedi Tudományegyetem részéről a projekt megvalósításában részt vesz:
- a csoport vezetőjeként: Prof. Dr. Molnár Gyöngyvér,
- szenior kutatóként Dr. habil. Pásztor Attila,
- szenior kutatóként Dr. Tóth Edit,
- PhD hallgatóként Munkácsy Balázs,
- matematikusként Mokri Dóra,
- illetve az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport munkatársai.
A projekt finanszírozása a HORIZON-CL2-2023-TRANSFORMATIONS-01-06 (2024.3.1. – 2028.2.29.) keretében történik. Az uniós támogatás teljes összege 2 699 644,75 €. A projekt leírása a Cordis adatbázisban olvasható: https://cordis.europa.eu/project/id/101132474.
A projekt honlapja 2024 májusában nyílik meg. A magyar fél költségei Kormányzati Önerő Alapból finanszírozottak (2020-2.1.1-ED-2023-00277).
Partnerek
Kapcsolat
Cím:
6722 Szeged, Petőfi S. sgt. 32-34.
Email:
dttk [at] edu.u-szeged.hu
Telefon:
06-62-420-034