Részletes szakmai program
2010. november 6. (szombat) 09.00-10.30
Szimpóziumok | ||
Drámapedagógiai és színházi nevelési kutatások Elnök: Novák Géza Máté Opponens: Trencsényi László | Benczúr I. terem | DICE „Drama Improves Lisbon Key Competences in Education” – „A drámapedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra” (Cziboly Ádám) |
A drámapedagógia hatása tizenévesek értékorientációjára. Egy színházi nevelési program működése az osztályteremben (Novák Géza Máté) | ||
A Kerekasztal színházi nevelési előadásainak hatása a marginalizálódó fiatalok demokratikus attitűdjére (Fernezelyi Bori, Váradi Luca) | ||
Beavató Színház (Honti György) | ||
A drámapedagógia mint az irodalomtanítás megújításának eszköze (Tölgyessy Zsuzsanna) | ||
Hallgatók eredményessége az átstrukturálódó felsőoktatásban Elnök: Pusztai Gabriella Opponens: Nagy Krisztina | Budapest terem | Végzett hallgatók és a diplomás pályakövető rendszer (Fónai Mihály) |
Alapdiploma – a Bologna sikere? (Marton Melinda) | ||
Értékválság és értékváltás a tanárképzős hallgatók világában (Jancsák Csaba) | ||
A hallgatók tanulmányi karrierterveinek összefüggése a családalapítási szándékkal (Engler Ágnes) | ||
A prozopográfiai módszer az oktatástörténet-írásban Elnök: Nagy Péter Tibor Opponens: Karády Viktor | Mozaik terem | A prozopográfiai módszer az oktatástörténet-írásban (Nagy Péter Tibor) |
Az idegen nyelvi orientáció társadalmi összefüggései – történetszociológiai elemzés a bölcsésztanárok körében (1895-1945) (Biró Zsuzsanna Hanna ) | ||
Tanulmányi időfaktorok és tanulmányi eredményesség összefüggései – a pécsi bölcsészkar példája (Fekete Szabolcs) | ||
A Kemény Zsigmond Gimnázium tanári karának prozopográfiai vizsgálata (1891-1951) (Bara Zsuzsanna) |
2010. november 6. (szombat) 09.00-10.30
Tematikus előadások | ||
Pályaorientáció és pályaválasztás Elnök: Csíkos Csaba | Margaréta terem | A hangszeres gyakorlás szerepe a zenei tehetségek sikerességében (Rózsáné Szabó Dóra) |
A tanulmányi versenyek tanári szemmel (Bacsa Éva) | ||
Egy pályaválasztási mérési kísérlet tapasztalatai és az eredmények regionális összevetése (Bodnár Éva, Sass Judit) | ||
Szolidaritás vagy önérvényesítés? (Paramedikális pályát választott fiatalok értékprioritásai) (Tóth Timea, Mészáros Judit) |
2010. november 6. (szombat) 09.00-10.00
Poszterbemutatók | ||
A szocializáció és személyiségfejlesztés különböző aspektusai, színterei Elnök: D. Molnár Éva | Andrássy terem | A korai fejlesztés közelmúltjának története a változó gyermekkép tükrében (Magyar Adél) |
A televíziózás hatásai a cigány gyermekekre (Zsigmond István) | ||
Új utak a fiataloknak szánt zenei ismeretterjesztésben – az elektronikus médiumok szerepe, a nevelő (műsorvezető) kommunikációja. (Morva Péter) | ||
Állampolgári kompetenciát fejlesztő program megítélése és a megítélők szemlélete szakiskolai tanulók körében (Farkas Olga) | ||
Aktív állampolgárságra nevelés az iskolában (Tóth Györgyi) | ||
Serdülőkori én-történetek mintázatai és tanulásban betöltött szerepük (Tókos Katalin) | ||
Tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok a pályaválasztás küszöbén (Groniewsky Judit, Fehér Ágota) | ||
Modellértékű szakképző intézmények a fiatalok munkaerő-piaci beilleszkedéséhez (Jármai Erzsébet Mária) | ||
Egyéni tanácsadás szerepe felsőoktatásban tanuló hallgatók életvezetésének segítésében a Szegedi Tudományegyetemen (Katona Miklós, Szenes Márta) | ||
A Debreceni Egyetem bölcsészhallgatóinak kulturális igényei (Kiss Virág) | ||
Közösségi és hálózati tanulás az egyetemen: a Tenegen-projekt felsőoktatási tapasztalatai (Fodorné Tóth Krisztina, Hajdicsné Varga Katalin) | ||
Gyermek és iskola Elnök: Kéri Katalin | Előtér | Rítusok az Úttörővezető c. neveléstudományi folyóiratban. 1953, 1963, 1973, 1983. (Darvai Tibor) |
A Tanító c. neveléstudományi folyóirat ikonográfiai vizsgálata. 1963-1970. (Darvai Tibor) | ||
A gyermeki jogok fogalmának kikristályosodása (Fodor László) | ||
Mozaikok az OMFT (Országos Magyar Falusi Tehetségmentés ) versenyvizsgáiból 1942-1944 (Pornói Imre) | ||
Egy birodalmi iskola: az arisztokratikus Kalksburg (Rébay Magdolna) | ||
Zaklatás az iskolában - gyerekszemmel (Péntek Enikő) | ||
A középiskolai rendszer és az átjárhatóság magyarországi és szászországi példák alapján (Lennerné Patkó Ildikó) | ||
Változások szükséglete (Pető Ildikó) |
2010. november 6. (szombat) 10.45-12.15
Szimpóziumok | ||
A sajátos nevelési igényű tanulók mérés-értékelésének lehetőségei Elnök: D. Molnár Éva Opponens: Papp Gabriella | Benczúr I. terem | A sajátos nevelési igényű tanulók mérés-értékelésének akadálymentesítése (D. Molnár Éva) |
Halmozottan fogyatékos gyermekek nevelési igényei (Paless Eszter, Juhász Ágnes, Kálmán Zsófia) | ||
SNI-gyermekek számítógépes segítésének múltja, jelene és jövője (Zsiák Gergő Pál) | ||
Segítő programcsomag SNI-gyermekek számára a számítógéphasználat elsajátításához (Miksztai-Réthey Brigitta) | ||
Oktatásirányítás, az oktatáspolitikát formáló aktorok Elnök: Fehérvári Anikó Opponens: Bajomi Iván | Budapest terem | Érdekegyeztetés az oktatásban (Fehérvári Anikó, Kállai Gabriella) |
Helyi és intézményi szintű oktatásirányítási folyamatok (Imre Annna) | ||
A tanulószám-csökkenésre reagáló helyi oktatáspolitikák (Györgyi Zoltán) | ||
Oktatásirányítás és rendszerintegráció (Török Balázs) |
2010. november 6. (szombat) 10.45-12.15
Tematikus előadások | ||
Testnevelés-pedagógia Elnök: Pap-Szigeti Róbert | Mozaik terem | Testnevelés tanítás a YouTube-bal – pedagógiai érték a társadalmi médiában (Tímár Sára, Kokovay Ágnes, Kárpáti Andrea) |
Az interakció sajátosságai testnevelés órán tanítójelöltek és tanulók között (Kiss Zoltán) | ||
Felsőoktatás és felnőttoktatás Elnök: Pusztai Gabriella | Margaréta terem | Magyar Bologna-implementációk (Szolár Éva) |
A felnőttképzési szakértők szerepe a felnőttképzési programok akkreditációs eljárásában (Dancsó Tünde) | ||
A Dél-Alföldi Régió felnőttképzési intézményeinek működési jellemzői (Farkas Éva) | ||
Az előzetes tudásszint felmérés mint módszertani kihívás a magyar felnőttképző intézmények számára (Benkei Kovács Balázs) |
2010. november 6. (szombat) 12.45-14.15
Szimpóziumok | ||
A tehetségtől a produktív kiválóságig Elnök: Vass Vilmos Opponens: Báthory Zoltán | Budapest terem | A tehetséggondozás hazai és nemzetközi komparatisztikai kutatása (Vass Vilmos) |
A tehetség tudományos paradigmái (Nahalka István) | ||
A produktív kiválóság értelmezése a társadalmi-gazdasági magatartásban (Dobó István, Perjés István) | ||
A konnektivista oktatásmódszertan eszközei a tehetséges tanulók oktatásában (Virányi Anita, Ollé János) | ||
Fiume a dualizmus kori magyar oktatástörténetben Elnök: Kéri Katalin Opponens: Simonné Pallós Piroska | Benczúr I. terem | Fiumei tanárok és diákok emlékiratai – Személyes iratok felhasználása a neveléstörténeti kutatásokban (Takács Zsuzsanna) |
A fiumei közép- és felsőfokú kereskedelmi iskola tanulóinak társadalmi összetétele a dualizmus időszakában (Nagy Adrienn) | ||
Az egészségnevelés helyzete a fiumei középiskolákban a 20. század első felében (Pusztafalvi Henriette) | ||
Egy sajátos nevelési intézmény: A Fiumei Magyar Királyi és Állami Tengerészeti Akadémia (Belovári Anita) |
2010. november 6. (szombat) 12.45-14.15
Tematikus előadások | ||
Empirikus neveléselméleti kutatások Elnök: Golnhofer Erzsébet | Mozaik terem | A kábítószer-fogyasztás megelőzésének és csökkentésének iskolai módszerei (Mátóné Szabó Csilla) |
Az iskolai erőszakkal kapcsolatban előforduló magatartásminták (Vassné Figula Erika) | ||
Az osztályklíma és az iskolai zaklatás összefüggései egy kérdőíves vizsgálat tükrében (Buda Mariann) | ||
A nevelési stílus, az agresszív magatartás és az érzéketlenérzelemmentes vonások kapcsolata gyermek- és serdülőkorban (Pataky Nóra) | ||
Inkluzív nevelés Elnök: Forray R. Katalin | Margaréta terem | Multikulturalizmus és pedagógia (Jenei Teréz) |
Státusszal rendelkező menekült gyermekek oktatási-nevelési valósága 2010-ben Magyarországon (Bukus Beatrix, Sikó Dóra) | ||
Tanoda-típusú intézmények működésének, tevékenységének elemzése (Németh Szilvia, Lannert Judit) | ||
Eredmények és problémák a roma gyerekek iskolai integrációjának folyamatában Nyíregyházán (Kerülő Judit) |
2010. november 6. (szombat) 14.30-15.30
Záróünnepség
(Budapest terem)
Csapó Benő: Az ONK szerepe a magyarországi neveléstudományi kutatások fejlesztésében - az első tíz konferencia értékelése
Pálinkás József: A társadalomtudományok felelőssége a 21. századi problémák megoldásában
Csíkos Csaba és Németh András: Az ONK 2010 zárása és az ONK 2011 meghirdetése