Részletes szakmai program
2010. november 5. (péntek) 09.00-10.30
Szimpózium | ||
Mérés és vizuális művészeti nevelés Elnök: Illés Anikó Opponens: Gaul Emil | Budapest terem | Mérésre alkalmas feladatok megkülönböztetése a vizuális kultúra tantárgy példáin keresztül (Pallag Andrea) |
Kísérleti projekt mérési tervei a Mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy korszerűsítéséhez és korábbi bevezetéséhez (Bényei Judit) | ||
A mérés problémája a művészeti befogadás kutatásában (Illés Anikó) | ||
A gyermekrajztól a vizuális kommunikációig – egy képességrendszer iskolai fejlődésének vizsgálata 6-12 éves korban (Kárpáti Andrea, Gaul Emil) |
2010. november 5. (péntek) 09.00-10.30
Tematikus előadások | ||
Egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné Elnök: Szabolcs Éva | Margaréta terem | Az alultápláltság hatásának rajzelemzésen keresztül végzett felmérése a gyermek kognitív fejlődésére. Korai tapasztalataink (Deé Kitti, Lelovics Zsuzsanna) |
Az egészség és a betegség szociális reprezentációja 10-12 éves gyermekeknél (Lele Anita) | ||
Iskolák egészségfelfogása és mentálhigiénés szemléletmódja interjúk tanulsága szerint (Deutsch Krisztina) | ||
Munkahelyi egészségfejlesztés (Hidvégi Péter) | ||
Pedagógiai értékelés az oktatási rendszer különböző szintjein Elnök: Vidákovich Tibor | Benczúr I. terem | Az óvoda-iskola átmenet szelekciós mechanizmusa egy megyeszékhelyen (Hricsovinyi Julianna, Józsa Krisztián) |
Az osztálylétszám és a teljesítmények összefüggéseinek elemzése az iskolai longitudinális program adatbázisa alapján (Csapó Benő, Tóth Edit) | ||
Diagnosztikus értékelés az 1-6. évfolyam angol nyelvóráin (Hild Gabriella, Nikolov Marianne) | ||
A társadalomismereti oktatás hatékonyságának mérése szociális munkás hallgatók körében (Benkő Brigitta) | ||
Összehasonlító pedagógiai kutatások Elnök: Kozma Tamás | Mozaik terem | Államvizsga, iskola, memorizálás… A magyar tanulásmodell feltárása és összevetése az amerikai és kínai eredményekkel (Sebestyén Nóra) |
Az iskolaelhagyás jelensége Japánban (Erős Petra , Gordon Győri János) | ||
A finnországi oktatás világa a magyar szaksajtóban (Gál Attila) | ||
A dán tanárképzés problémái és paradigmái az ezredfordulótól napjainkig (Hercz Mária) |
2010. november 5. (péntek) 09.00-10.00
Poszterbemutatók | ||
Felsőoktatás, pedagógusképzés és a pedagógusok Elnök: B. Németh Mária | Előtér | Pedagógusképzés - pedagógus személyiség (a kompetencia-alapú oktatás kérdései) (Szebeni Rita) |
Tanár szakos hallgatók személyiségfejlesztése csoportanalízis módszerével (Tóth-Márhoffer Márta) | ||
Tanár szakos egyetemisták episztemológiai meggyőződéseinek vizsgálata (Barassevich Tamás) | ||
Állandó oktatásfejlesztési kihívás: kompetens pedagógusképzés és továbbképzés megvalósítása (Bodoni Ágnes) | ||
Hálózatfejlesztés és innováció a szakmai pedagógusképzésben (Benedek András, Berki Éva) | ||
A művészeti alkotás és befogadás egységének a megteremtése az ELTE PPK múzeumpedagógiai szakirányú képzés keretében (Foghtűy Krisztina, Sipos Endre) | ||
Terek a campus-on (Pataki Gyöngyvér) | ||
Pedagógus 2010 kutatás (Lannert Judit, Gáti Annamária) | ||
Az áramlatélmény szerepe a pedagógusi pályaszocializációban (Kádár Annamária, Bodoni Ágnes) | ||
A flow-élmény gyakoriságának vizsgálata az óvodában és elemi oktatásban tevékenykedő pedagógusok körében (Kádár Annamária, Somodi Hajnal) | ||
Tanári burn-out és protektív faktorai (Sági Andrea) | ||
Kutatás-módszertani és oktatás-módszertani innovációk, tantárgy-pedagógiai kutatások Elnök: Józsa Krisztián | Andrássy terem | Neveléstudományi műhelykutatás dimenziói (Brezsnyánszky László, Bicsák Zsanett Ágnes) |
A vallásos mozgalmak és pszicho-csoportok pedagógiai hatásának vizsgálata (Mikonya György, Szarka Emese, Pirka Veronika) | ||
Az oktatás posztmodern kihívásainak társadalomfilozófiai megalapozása (Szabó Anita) | ||
Alvási apnoe szindróma kezelésére alkalmazott légsín terápia hatása a tanulási, emlékezeti funkciókra és a szorongásra (Csábi Eszter) | ||
Infokommunikációs akadálymentesítés, avagy egyenlő esélyű hozzáférés a neten fellelhető információkhoz (Vigh György) | ||
Hagyományközvetítés tankönyvvel (?) (Hagyományőrző ismereteket tartalmazó tankönyvek elemzése az általános iskola 5-8. évfolyamán) (Gécziné Laskai Judit) | ||
A környezettani ismeretek szerepe a természettudományos tantárgyak oktatásában. (Kónya György, Revákné Markóczi Ibolya) | ||
Metafogalmi ismeretek egy kémiatankönyvben (Tóth Zoltán) | ||
A testnevelés és sport műveltségterület megújulási lehetőségei, a jövőorientált-egészségtudatos életvezetés kompetencia bevezetésének szükségszerűsége (Vass Zoltán) | ||
Földrajzoktatásunk a szaktanárok szemszögéből – egy kérdőíves felmérés tanulságai (Ütőné Visi Judit) | ||
Új pedagógiai módszerek bevezetése a Széchenyi István Egyetemen (Baróti Enikő, Mészáros Attila) |
2010. november 5. (péntek) 10.45-12.15
Szimpóziumok | ||
Ideológiák Elnök: Sáska Géza Opponens: Nagy Péter Tibor | Budapest terem | A pszichológia mint a nevelés eszmei hivatkozási kerete (Pléh Csaba) |
A gyermek mint az ideológiák hordozója (Pukánszky Béla) | ||
Az oktatás és az oktatáspolitika közgazdasági ideológiái (Polónyi István) | ||
Szakma-politikai ideológiák (Sáska Géza) | ||
Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók integrációjának problémavilága Elnök: Józsa Krisztián Opponens: Mesterházi Zsuzsa | Benczúr I. terem | Integráció, inklúzió nemzetközi nézőpontból (Papp Gabriella) |
Integráltan és szegregáltan beiskolázott 1. osztályos, enyhén értelmi fogyatékos tanulók készségfejlettségének összehasonlítása többségi tanulókéval (Józsa Krisztián, Fazekasné Fenyvesi Margit) | ||
Enyhén értelmi fogyatékos, 4–6. osztályos gyermekek többségi osztályba történő beilleszkedésének vizsgálata szociometriával (Szekeres Ágota) | ||
Harmadikos, integrált és szegregált osztályba járó, enyhén értelmi fogyatékos tanulók készségfejlettségének összehasonlítása (Józsa Krisztián, Szabó Ákosné) | ||
Az affektív területek diagnosztikus mérése az iskola kezdő szakaszában Elnök: Zsolnai Anikó Opponens: Vidákovich Tibor | Mozaik terem | A tanulás tanulásának keretei (Habók Anita) |
Az egészségműveltség, egészségmagatartás diagnosztikus mérése az 1-6. évfolyamon (Nagy Lászlóné) | ||
A szociális készségek és képességek mérési lehetőségei (Zsolnai Anikó , Kasik László) | ||
Az állampolgári kompetencia mérésének és értékelésének elméleti keretei (Kinyó László) |
2010. november 5. (péntek) 10.45-12.15
Tematikus előadások | ||
Információs-kommunikációs technológiák Elnök: Kárpáti Andrea | Margaréta terem | Egyetemi és főiskolai hallgatók webes technológiahasználata a formális oktatáson kívül (R. Tóth Krisztina, Molnár Pál Viktor, Kétyi András) |
A virtuális tanulási környezet, az IKT kompetencia és a tanulási stílusok közti kapcsolat nyelvtanulók körében (Kétyi András) | ||
Egymásbaágyazott tudásépítő diskurzusok az online közösségi térben (Molnár Pál Viktor) | ||
Együttműködő tudásalkotó tanulás blog alapú hálózatos környezetben (Molnár Pál Viktor) |
2010. november 5. (péntek) 13.00-14.30
Szimpóziumok | ||
Számítógép-alapú tesztelés a gyakorlatban Elnök: Molnár Gyöngyvér Opponens: Vidákovich Tibor | Budapest terem | Papír- és számítógép-alapú tesztelés összehasonlító vizsgálata kisiskolás diákok körében (Molnár Gyöngyvér, R. Tóth Krisztina , Csapó Benő) |
Médiahatás vizsgálata teljesítményen alapuló mintafelosztás segítségével (R. Tóth Krisztina ) | ||
A tanulói teljesítménymérések hatása a tanítási folyamatra általános iskolában dolgozó pedagógusok nézetei alapján (Tóth Edit, Csapó Benő) | ||
A kétszintű nyelvi érettségi tanítási-tanulási folyamatra gyakorolt hatása a tanárok nézetei alapján: egy online kérdőíves vizsgálat eredményei (Vígh Tibor) | ||
Gyermekvédelem értékek és érdekek metszéspontjában Elnök: V. Gönczi Ibolya Opponens: Pornói Imre | Benczúr I. terem | A gyermekvédelmi rendszer biztonsági és bizonytalansági faktorai – A lakásotthonokban élő gyermekek, fiatalok reintegrációs folyamátának elemzése (Homoki Andrea) |
Iskolai zaklatás és kortárs bántalmazás előfordulási gyakorisága telepi körülmények között élő roma gyermekek körében (Jávorné Erdei Renáta) | ||
Gyermekotthonból börtönbe? (Hegedűs Judit) | ||
Gyermekotthonban és lakásotthonban élő gyerekek életkörülményekkel való elégedettsége (Gortka-Rákó Erzsébet) |
2010. november 5. (péntek) 13.00-14.30
Tematikus előadások | ||
A személyiségfejlődést befolyásoló tényezők Elnök: Zsolnai Anikó | Margaréta terem | Összevont tanulócsoportok a 21. században (Laki Tamásné) |
A tanulók iskolai sikerének és kudarcának oki tényezői a tanárok gondolkodásában (Mogyorósi Zsolt) | ||
Párkapcsolati gondolkodásmód, viselkedés és deviancia serdülő- és fiatal felnőttkorban: A kumulatív kockázati modell tesztelése hazai mintán (Szenczi Beáta) | ||
A Mary Sue-jelenség a serdülők regényeiben (Bálint Ágnes) | ||
A fotóinterjú a pedagógiai terek ábrázolásában (Sántha Kálmán) | ||
Szövegek és tanulás Elnök: Szabó László Tamás | Mozaik terem | Szöveganticipációs stratégiák fejlesztése 9-10 éves tanulók körében (Csíkos Csaba, Steklács János) |
Az olvasásra vonatkozó meggyőződések vizsgálata tizedik évfolyamos szakközépiskolás tanulók körében (Molitorisz Anikó) | ||
A fogalmazásképesség értékelésének lehetősége egy próbamérés eredményei alapján (Nagy Zsuzsanna) | ||
A tudás struktúrájának vizsgálata tanulók írott szövegében (Pintér Henriett) |
2010. november 5. (péntek) 14.45-15.45
Plenáris előadás
(Budapest terem)
Analysing and stimulating flexibility in mathematics education
Lieven Verschaffel
Center for Instructional Psychology and Technology, Katholieke Universiteit Leuven
Levezető elnök: Vidákovich Tibor
2010. november 5. (péntek) 16.15-17.45
Szimpóziumok | ||
A hazai pedagógiatörténeti kutatások újabb irányzatai és eredményei Elnök: Németh András Opponens: Mikonya György | Budapest terem | Tudománytörténeti, professzió- és elitkutatások (Donáth Péter, Nagy Péter Tibor, Németh András, Biró Zsuzsanna Hanna) |
Pedagógiai narratológia – antropológiai nézőpont (Golnhofer Erzsébet, Szabolcs Éva, Mészáros György, Baska Gabriella) | ||
Reformpedagógia és életreform (Boreczky Ágnes, Németh Andás, Pukánszky Béla, Pethő Villő) | ||
Pedagógiai képkutatások (Kéri Katalin, Kopp Erika, Tészabó Júlia, Schwager Gizella) | ||
Gyermekkor- és nőtörténeti kutatások (Pukánszky Béla, Szabolcs Éva, Kéri Katalin , Nóbik Attila) | ||
Az adaptív iskola koncepcionális keretei Elnök: Rapos Nóra Opponens: Golnhofer Erzsébet | Benczúr I. terem | Az adaptív iskola koncepcionális keretei: A közösségi dimenzió az adaptív iskolában (Mészáros György) |
Az adaptív iskola koncepcionális keretei: Mit jelent számunkra az adaptivitás? (Rapos Nóra) | ||
Az adaptív iskola koncepcionális keretei: Mit jelent számunkra a tanulásközpontúság? (Kálmán Orsolya) | ||
Hogyan jelenik meg a tanulói sokféleség és a kategóriamentesség az adaptív iskolában? (Gaskó Krisztina) | ||
A tanulási motiváció néhány aspektusa Elnök: Józsa Krisztián Opponens: Réthy Endréné | Mozaik terem | Az értelmi elsajátítási motívum változása 10–14 éves kor között (Józsa Krisztián) |
Az olvasási motiváció mérése kisiskolás korban: egy pilot vizsgálat eredményei (Szenczi Beáta) | ||
A tanulással kapcsolatos célok szerepe az önszabályozott tanulásban (D. Molnár Éva) | ||
A mentorálás hatása a tanulási motivációra hátrányos helyzetű tanulók körében (Fejes József Balázs) |
2010. november 5. (péntek) 16.15-17.45
Tematikus előadások | ||
Pedagógusképzés és pedagóguskutatás Elnök: Falus Iván | Margaréta terem | A leendő kisgyermeknevelők társadalmi háttere és motivációja a képzésbe történő jelentkezéskor (Fináncz Judit) |
„A tanárok számítanak”, avagy honnan származik a pedagógiai tudás? Formális, non-formális és informális hatások (Hercz Mária) | ||
Tanítók szakmai kompetencia-fejlesztési igényei (Barabási Tünde) | ||
Pedagóguskompetenciák-én-hatékonyság (Baracsi Ágnes) |
2010. november 5. (péntek) 18.00-19.30
Az MTA Pedagógiai Bizottságának nyilvános ülése
(Budapest terem)