Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló
Rendszer
4-8 évesek készségfejlődésének vizsgálatára
A DIFER programcsomag célja, funkciója, hogy segítse az eredményes
iskolakezdést. Ismeretes, hogy az első tanévek eredményei döntően meghatározzák
a tanulók jövőjét. Az első évfolyamokon elsajátítandó alapkészségek
eredményessége nagymértékben az úgynevezett kritikus elemi készségek
fejlettségétől függ. Az íráskészség elsajátításának előfeltételét,
kritikus elemi készségét az úgynevezett ÍRÁSMOZGÁS-KOORDINÁCIÓ
fejlettsége, az olvasási készségét a BESZÉDHANGHALLÁS fejlettsége
határozza meg. A nyelvileg közölt információk vételének egyik alapvető
feltétele a RELÁCIÓSZÓKINCS fejlettsége,
a matematikatanításé az ELEMI
SZÁMOLÁSI KÉSZSÉG fejlettsége, a tudásszerzés, a tanulás kritikus
feltétele pedig többek között a TAPASZTALATI
KÖVETKEZTETÉS és a TAPASZTALATI
ÖSSZEFÜGGÉS-KEZELÉS képességének fejlettsége. Az
eredményes iskolakezdés döntő feltétele a SZOCIALITÁS (az elemi
szociális motívumok és készségek) fejlettsége. A kutatások
megvalósulásától függően később néhány további kritikus feltétel
tesztje fog kapcsolódni a rendszerhez (ilyen például a manipulatív
rendszerező képesség, vagyis a Piaget-féle osztályok és viszonyok
logikájának szenzomotoros szintje, vagy az úgynevezett elsajátítási
(mastery) motívum fejlettsége, a fizikum fejlettsége).
Ez a csomag a hét tesztből álló tesztrendszert és az országos helyzetképet, viszonyítási alapokat, a tennivalókat leíró könyvet, valamint a gyermekek fejlődésének nyomon követését szolgáló "Fejlődési mutató" nevű füzetet (benne az írólapot) tartalmazza. (A fejlesztő kísérletek tapasztalatai alapján folynak a munkálatok egy füzetsorozat kiadása érdekében, amely a fejlesztés gyakorlatának segítését szolgálja. Végül a rendszerhez tartozik egy kétszer 30 órás akkreditált továbbképzési program: "A képességek fejlődése és fejlesztése" T 302460-580/1999. "Tartalomba ágyazott kritériumorientált képességfejlesztés" OM 1223/69/2001.)