Neveléstudományi Intézet
MEGÚJULÓ PEDAGÓGIA
AZ EMBERISÉG FEJLŐDÉSE ÚJ SZAKASZBA ÉRKEZIK
Nagy József
ELŐKÉSZÍTŐ CÍMOLDAL 1
I. A TÁRSADALMAK EDDIGI PEDAGÓGIAI KULTÚRÁI, A PEDAGÓGIA MEGÚJULÁSA 7
1.
Az eddigi pedagógiai kultúrák és az új pedagógiai kultúra szükségessége 9
2.
A pedagógia alapvető problémái és a megújulás lehetősége 14
II. A KOMPLEX TÁRSADALMAK PEDAGÓGIÁJÁNAK ALKALMATLANNÁ VÁLÁSA 23
3.
A hagyományos pedagógia csődje, a megújuló pedagógia szükségessége 25
4.
A tanulók fejlődési fáziskülönbségeinek Prokrusztész-ágya, a fejlődési fáziskülönbségek kezelhetősége 32
5.
A hagyományos tantágypedagógia és a kritériumorietál fejlődéssegítés együttműködése 36
6.
Késztető és segítő pedagógia 42
III. A MEGÚJULÁS ÁLTALÁNOS ELMÉLETI ALAPJAI 49
7.
Komponensrendszer-elmélet és pedagógia 52
8.
A személyiség kompetenciái és operációs rendszere 62
9.
A kompetenciák komponensfajtái 78
10.
A személyiség és komponensrendszereinek fejlődése, fejlettségi szintjei 94
IV. A PERSZONÁLIS KOMPETENCIA KRITÉRIUMORIENTÁLT FEJLŐDÉS-SEGÍTÉSÉNEK FELTÉTELEI 119
11.
Perszonális kompetencia 121
12.
Az adottságbeli, fejlettségbeli különbségek problémája és kezelhetősége 126
13.
Önállóság: az önellátó és az önvédő kulcskompetencia fejlődésének segítése 139
14.
Ön/éntudatosság: az ön/énszabályozó és az ön/énfejlesztő kulcskompetencia fejlődésének segítése 150
V. A SZOCIÁLIS KOMPETENCIA KRITÉRIUMORIENTÁLT FEJLŐDÉSSEGÍTÉSÉNEK ÁLTALÁNOS ALAPJAI 171
15.
Szociális kompetencia 173
16.
A proszociális kulcskompetencia és a proszocialitás fejlődésének segítése 179
17.
A szociális kommunikatív kulcskompetencia fejlődésének segítése 186
18.
Az együttélési, együttműködési kulcskompetencia fejlődésének segítése 199
19.
Az érdekérvényesítő kulcskompetencia fejlődésének segítése 220
VI. A KOGNITÍV KOMPETENCIA KRITÉRIUMORIENTÁLT FEJLŐDÉSSEGÍTÉSÉNEK ÁLTALÁNOS ELŐKÉSZÍTŐ ELMÉLETI ALAPJAI 229
20.
Kognitív kompetencia 232
21.
Kognitív rutinok, készségek és képességek 251
22.
A kommunikatív kognitív kulcskompetencia fejlődésének segítése 273
23.
A megvalósító kulcskompetencia fejlődésének segítése 289
24.
A gondolkodási kulcskompetencia fejlődésének segítése 305
25.
A tanulási kulcskompetencia fejlődésének segítése 316
VII. PÉLDÁK A PSZICHIKUS KOMPONENSRENDSZEREK KRITÉRIUKORIENTÁLT FELTÁRÁSÁRA, ÉS FEJLŐDÉSI FOLYAMATAIK FELTÉRKÉPEZÉSÉRE 329
26.
A komponensrendszerek kritériumorientált feltárásának és az elsajátítási folyamataik feltérképezésének alapja 332
27.
Az olvasásképesség komponensrendszerének kritériumorientált feltárása és elsajátítási folyamatának feltérképezése 344
28.
A fogalmi rendszerező képesség komponensrendszerének kritériumorientált feltárása és elsajátítási folyamatának feltérképezésére 359
29.
Az elemi kombinatív képesség komponensrendszerének kritériumorientált feltárása és elsajátítási folyamatának feltérképezése. 384
VIII. PÉLDÁK A MEGÚJULÓ PEDAGÓGIA GYAKORLATI ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEIRŐL 399
30.
A kritériumorientált fejlődéssegítés gyakorlati alkalmazásának általános alapjai 402
31.
Kritériumorientált fejlődéssegítés az óvodában és az iskola alsó évfolyamain (példa: DIFER programcsomag) 411
32.
A kritikus pszichikus komponensrendszerek kritériumorientált optimális elsajátítását segítő programok (példa: olvasásképesség) 424
FÜGGELÉK 429
Szakirodalom 429
Ábrák jegyzéke 447