Neveléstudományi Intézet

Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése

Józsa Krisztián


Józsa Krisztián (2006, szerk.): Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése


Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest

Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése

Az olvasás tanítását illetően gazdag a magyar módszertani szakirodalom, ugyanakkor meglepően keveset tudunk az olvasás tanulásáról, az olvasási képesség fejlődéséről, vagyis arról, hogy mi voltaképpen az a folyamat, amelyet segíteni kívánunk. Az iskolai gyakorlatban nagy figyelmet fordítanak a kezdő olvasástanításra, ehhez képest a szövegértés fejlesztése csak kicsiny figyelmet kap.

Nemzetközi és hazai vizsgálatok is ráirányítják azonban a figyelmet arra, hogy a magyar tanulók és felnőttek között sokan komoly szövegértési problémákkal küzdenek. Jól ismert továbbá a fiatal generációk határozott elfordulása a szépirodalom olvasásától.

Mi okozza ezt a helyzetet? Milyen tényezők gátolhatják a betűk megtanulását, a betűk szavakká, mondatokká történő összeolvasását, a mondatok szöveggé való összeállását, a szövegek értelmezését, megértését, legyenek azok akár jogszabályok, akár regények? Hogyan lehetne ezeknek az akadályoknak a leküzdését hatékonyabbá tenni? E kérdések megválaszolására teszünk tanulmánykötetünkkel kísérletet. Az olvasás tanulásáról, az olvasási képesség fejlődéséről és fejlesztéséről kívánunk képet adni.

Könyvünk széles olvasóközönséghez szól, az olvasástanulás előfeltételeit megteremtő óvodapedagógusok, az olvasás fejlesztésével foglalkozó pedagógusok (tanítók, tanárok, fejlesztő pedagógusok) és főiskolai, egyetemi hallgatók, pedagógiai szakértők, tankönyvírók, értékelési szakemberek, kutatók számára egyaránt ajánljuk.




TARTALOM

AZ OLVASÁSI KÉPESSÉG FEJLŐDÉSÉNEK ÉS FEJLESZTÉSÉNEK KONTEXTUSA

  • Olvasástanítás: A megoldás stratégiai kérdései (Nagy József)
  • Olvasási képesség és iskolai tanulás (Molnár Edit Katalin)
  • A diszlexia természete (Csépe Valéria)
  • Metakogníció és olvasás (Csíkos Csaba és Steklács János)

AZ OLVASÁSI KÉPESSÉG FEJLŐDÉSE

  • A szóolvasó készség fejlődésének kritériumorientált diagnosztikus feltérképezése (Nagy József)
  • Az olvasási képesség fejlettsége az iskoláskor elején (Molnár Éva és B. Németh Mária)
  • Az olvasási képesség és az anyanyelv-használat fejlődése 14–18 éves korban (Józsa Krisztián és Pap-Szigeti Róbert)
  • Az olvasási képesség értékelésének tesztelméleti megközelítései (Molnár Gyöngyvér és Józsa Krisztián)
  • Nemzetközi rendszerszintű felmérések tanulságai az olvasástanítás számára (Csíkos Csaba)

AZ OLVASÁSI KÉPESSÉG FEJLESZTÉSE

  • Az akusztikus és a vizuális észlelés szerepe az olvasástanulásban (Fazekasné Fenyvesi Margit)
  • Az olvasás- és írászavar diagnosztikája és terápiája (Torda Ágnes)
  • A szövegfeldolgozó képességfejlesztés módszerei (Pap-Szigeti Róbert, Zentai Gabriella és Józsa Krisztián)
  • A műfaji tudás és tanítása (Molnár Edit Katalin)
  • IKT-val segített oktatás hatása az olvasási képesség fejlődésére hátrányos helyzetű tanulók körében (Molnár Éva és Józsa Krisztián)