Az olvasás tanítását illetően gazdag a magyar módszertani szakirodalom, ugyanakkor meglepően keveset tudunk az olvasás tanulásáról, az olvasási képesség fejlődéséről, vagyis arról, hogy mi voltaképpen az a folyamat, amelyet segíteni kívánunk. Az iskolai gyakorlatban nagy figyelmet fordítanak a kezdő olvasástanításra, ehhez képest a szövegértés fejlesztése csak kicsiny figyelmet kap.
Nemzetközi és hazai vizsgálatok is ráirányítják azonban a figyelmet arra, hogy a magyar tanulók és felnőttek között sokan komoly szövegértési problémákkal küzdenek. Jól ismert továbbá a fiatal generációk határozott elfordulása a szépirodalom olvasásától.
Mi okozza ezt a helyzetet? Milyen tényezők gátolhatják a betűk megtanulását, a betűk szavakká, mondatokká történő összeolvasását, a mondatok szöveggé való összeállását, a szövegek értelmezését, megértését, legyenek azok akár jogszabályok, akár regények? Hogyan lehetne ezeknek az akadályoknak a leküzdését hatékonyabbá tenni? E kérdések megválaszolására teszünk tanulmánykötetünkkel kísérletet. Az olvasás tanulásáról, az olvasási képesség fejlődéséről és fejlesztéséről kívánunk képet adni.
Könyvünk széles olvasóközönséghez szól, az olvasástanulás előfeltételeit megteremtő óvodapedagógusok, az olvasás fejlesztésével foglalkozó pedagógusok (tanítók, tanárok, fejlesztő pedagógusok) és főiskolai, egyetemi hallgatók, pedagógiai szakértők, tankönyvírók, értékelési szakemberek, kutatók számára egyaránt ajánljuk.