Józsa Krisztián (2007): Az elsajátítási motiváció
A TANÍTÁS ÉS TANULÁS c. sorozat könyve
A tanulási motiváció vizsgálata a pedagógiai kutatások egyik legdinamikusabban fejlődő területe. A tudásunkat az utóbbi években alapvetően megújító, sokirányú munkát elsősorban az a felismerés tartja mozgásban, mely szerint nem lehet megérteni az értelmi fejlődés legegyszerűbb folyamatait sem, ha nem tanulmányozzuk azokat a tényezőket, amelyek folyamatosan fenntartják a fejlődéshez vezető tevékenységeket. Különösen fontos az iskolai kontextusban lezajló tanulási-tanítási folyamatok motivációs hátterének megértése. A modern társadalmak a készségek, képességek hatékonyabb fejlesztését, jól megértett, széles körben alkalmazható tudás kialakítását várják el az iskolától, és ez nem lehetséges a tanulók figyelmének megragadása, érdeklésének folyamatos fenntartása nélkül.
Az elsajátítási motiváció fogalma köré épülő vizsgálatok újszerű megközelítést jelentenek a motivációkutatás történetében. Azoknak a folyamatoknak a részletesebb feltárásara koncentrálnak, amelyek magában a tanulás folyamatában rejlő késztetéseket, örömforrásokat, jutalmakat kívánják az elsajátítási folyamatok fenntartásának szolgálatába állítani. Ez a monográfia az elsajátítási motívumokat fókuszba állítva ad áttekintést a motivációkutatás legújabb eredményeiről. A szerző a nemzetközi kutatások áttekintését követően saját vizsgálatai eredményeit foglalja össze. Bemutatja az elsajátítási motívumok óvodás és iskoláskori fejlődését, elemzi a fejlődést befolyásoló családi és egyéb tényezőket. Végül olyan fejlesztő tevékenységekből felépülő program lehetőségét vázolja fel, amely a motívumokra irányuló beavatkozások révén közvetve segíti az iskolai munka eredményességének javítását.
TARTALOM
BEVEZETÉS
1. A TANULÁSI MOTIVÁCIÓ KUTATÁSÁNAK ELMÉLETI KERETEI
- Tanulási motiváció
- Motiváció, motívumok
- A motiváció viselkedéspszichológiai értelmezése és ennek korlátai
- Új utak a tanulási motiváció felfogásában: Robert White elmélete
- Az önjutalmazó motívumok
- Célok mint motívumok
- A tanulási énkép mint tanulási motívum
- Tantárgyi motívumok
- A tanulási motiváció és a környezet
- A tanulási motívumok fejlődése
2. ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ: ELMÉLETI ALAPOK
- Az elsajátítási motiváció értelmezése
- Az elsajátítási motiváció összetevői
- Értelmi elsajátítási motívum
- Szociális elsajátítási motívumok
- Motoros elsajátítási motívum
- Elsajátítási öröm
- A célok és az elsajátítási motiváció
- Az optimális kihívás
- Az elsajátítási motiváció és a kompetencia
- A szociális környezet és az elsajátítási motiváció
3. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTÍVUMOK FEJLŐDÉSE
- Születéstől 9 hónapos korig
- 8-9 hónapos kortól 17-22 hónapos korig
- 17-22 hónapostól 3 éves korig
- Óvodás- és iskoláskor
- Felnőttkor
- A fejlődés további értelmezése
4. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTÍVUMOK MEGISMERÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI
- A motiváció empirikus vizsgálatának módszerei
- Megfigyelés spontán játék közben
- Strukturált feladatok
- Az elsajátítási motiváció kérdőív (DMQ)
- Az Elsajátítási Motiváció Kérdőív magyar verziója
- A mérőeszközök struktúrájának ellenőrzése: faktoranalízis
- Kéthetes periódusban mért stabilitás
- Két pedagógus értékelése közti egyezés
- A kérdőívek reliabilitása
5. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ FEJLŐDÉSÉNEK EMPIRIKUS VIZSGÁLATA
- Az elsajátítási motívumok életkori változása 10-16 éves korban
Értelmi elsajátítási motívum
- Szociális elsajátítási motívumok
- Motoros elsajátítási motívum
- Elsajátítási öröm
- Az elsajátítási motívumok összefüggés-rendszere
- Az elsajátítási motiváció életkori változása 10-16 éves kor között
- Az elsajátítási motívumok alakulása 4-16 éves kor között
- A motívumok változásnak longitudinális vizsgálata
6. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ FEJLETTSÉGÉT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK
- Eltérően fejlődő gyermekek
- Tanulásban akadályozott gyermekek
- A családi háttér szerepe
- Nemek közötti különbség
- Településtípusok közötti különbség
- Képzési típusok közötti különbség
7. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTÍVUMOK ÉS A KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSE, FEJLESZTÉSE
- Kisgyermekkori fejlesztés és sajátos nevelési igény
- Az elsajátítási motiváció és az iskola
- Képességek és motívumok
- Képességek és a motívumok fejlődése, fejlesztése
- Kritériumorientált pedagógia
- Egy konkrét példa: a DIFER Programcsomag
- Az elsajátítási motívumok és az értelmi fejlődés összefüggése 4-7 éves korban
- Az elemi alapkészségek fejlődése a kísérleti félév alatt
- A számlálás kritériumorientált fejlesztése
- Az elsajátítási motívumok és az elemi alapkészségek kapcsolata
- Az intelligencia összefüggése az elsajátítási motívumokkal és a készségekkel
- Az alapkészségek fejlődését befolyásoló tényezők
- Az értelmi elsajátítási motívum fejlődését befolyásoló tényezők
- Az elsajátítási motívumok és az értelmi fejlettség összefüggése 9-12 éves korban
- Az alapkészségek fejlődése és összefüggése az intelligenciával
- Az elsajátítási motívumok és az alapkészségek, intelligencia összefüggése
- Az iskolai eredményesség és az alapkészségek, intelligencia, motívumok összefüggése