Neveléstudományi Intézet

Az elsajátítási motiváció

Józsa Krisztián


Józsa Krisztián (2007): Az elsajátítási motiváció

A TANÍTÁS ÉS TANULÁS c. sorozat könyve

Műszaki Kiadó, Budapest. Sorozatszerkesztő: Csapó Benő

Az elsajátítási motiváció

A tanulási motiváció vizsgálata a pedagógiai kutatások egyik legdinamikusabban fejlődő területe. A tudásunkat az utóbbi években alapvetően megújító, sokirányú munkát elsősorban az a felismerés tartja mozgásban, mely szerint nem lehet megérteni az értelmi fejlődés legegyszerűbb folyamatait sem, ha nem tanulmányozzuk azokat a tényezőket, amelyek folyamatosan fenntartják a fejlődéshez vezető tevékenységeket. Különösen fontos az iskolai kontextusban lezajló tanulási-tanítási folyamatok motivációs hátterének megértése. A modern társadalmak a készségek, képességek hatékonyabb fejlesztését, jól megértett, széles körben alkalmazható tudás kialakítását várják el az iskolától, és ez nem lehetséges a tanulók figyelmének megragadása, érdeklésének folyamatos fenntartása nélkül.

Az elsajátítási motiváció fogalma köré épülő vizsgálatok újszerű megközelítést jelentenek a motivációkutatás történetében. Azoknak a folyamatoknak a részletesebb feltárásara koncentrálnak, amelyek magában a tanulás folyamatában rejlő késztetéseket, örömforrásokat, jutalmakat kívánják az elsajátítási folyamatok fenntartásának szolgálatába állítani. Ez a monográfia az elsajátítási motívumokat fókuszba állítva ad áttekintést a motivációkutatás legújabb eredményeiről. A szerző a nemzetközi kutatások áttekintését követően saját vizsgálatai eredményeit foglalja össze. Bemutatja az elsajátítási motívumok óvodás és iskoláskori fejlődését, elemzi a fejlődést befolyásoló családi és egyéb tényezőket. Végül olyan fejlesztő tevékenységekből felépülő program lehetőségét vázolja fel, amely a motívumokra irányuló beavatkozások révén közvetve segíti az iskolai munka eredményességének javítását.




TARTALOM

BEVEZETÉS

1. A TANULÁSI MOTIVÁCIÓ KUTATÁSÁNAK ELMÉLETI KERETEI

  • Tanulási motiváció
  • Motiváció, motívumok
  • A motiváció viselkedéspszichológiai értelmezése és ennek korlátai
  • Új utak a tanulási motiváció felfogásában: Robert White elmélete
  • Az önjutalmazó motívumok
  • Célok mint motívumok
  • A tanulási énkép mint tanulási motívum
  • Tantárgyi motívumok
  • A tanulási motiváció és a környezet
  • A tanulási motívumok fejlődése

2. ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ: ELMÉLETI ALAPOK

  • Az elsajátítási motiváció értelmezése
  • Az elsajátítási motiváció összetevői
    • Értelmi elsajátítási motívum
    • Szociális elsajátítási motívumok
    • Motoros elsajátítási motívum
    • Elsajátítási öröm
  • A célok és az elsajátítási motiváció
  • Az optimális kihívás
  • Az elsajátítási motiváció és a kompetencia
  • A szociális környezet és az elsajátítási motiváció

3. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTÍVUMOK FEJLŐDÉSE

  • Születéstől 9 hónapos korig
  • 8-9 hónapos kortól 17-22 hónapos korig
  • 17-22 hónapostól 3 éves korig
  • Óvodás- és iskoláskor
  • Felnőttkor
  • A fejlődés további értelmezése

4. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTÍVUMOK MEGISMERÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI

  • A motiváció empirikus vizsgálatának módszerei
  • Megfigyelés spontán játék közben
  • Strukturált feladatok
  • Az elsajátítási motiváció kérdőív (DMQ)
  • Az Elsajátítási Motiváció Kérdőív magyar verziója
    • A mérőeszközök struktúrájának ellenőrzése: faktoranalízis
    • Kéthetes periódusban mért stabilitás
    • Két pedagógus értékelése közti egyezés
    • A kérdőívek reliabilitása

5. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ FEJLŐDÉSÉNEK EMPIRIKUS VIZSGÁLATA

  • Az elsajátítási motívumok életkori változása 10-16 éves korban
  • Értelmi elsajátítási motívum
    • Szociális elsajátítási motívumok
    • Motoros elsajátítási motívum
    • Elsajátítási öröm
  • Az elsajátítási motívumok összefüggés-rendszere
  • Az elsajátítási motiváció életkori változása 10-16 éves kor között
  • Az elsajátítási motívumok alakulása 4-16 éves kor között
  • A motívumok változásnak longitudinális vizsgálata

6. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ FEJLETTSÉGÉT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK

  • Eltérően fejlődő gyermekek
  • Tanulásban akadályozott gyermekek
  • A családi háttér szerepe
  • Nemek közötti különbség
  • Településtípusok közötti különbség
  • Képzési típusok közötti különbség

7. AZ ELSAJÁTÍTÁSI MOTÍVUMOK ÉS A KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSE, FEJLESZTÉSE

  • Kisgyermekkori fejlesztés és sajátos nevelési igény
  • Az elsajátítási motiváció és az iskola
  • Képességek és motívumok
    • Képességek és a motívumok fejlődése, fejlesztése
    • Kritériumorientált pedagógia
    • Egy konkrét példa: a DIFER Programcsomag
  • Az elsajátítási motívumok és az értelmi fejlődés összefüggése 4-7 éves korban
    • Az elemi alapkészségek fejlődése a kísérleti félév alatt
    • A számlálás kritériumorientált fejlesztése
    • Az elsajátítási motívumok és az elemi alapkészségek kapcsolata
    • Az intelligencia összefüggése az elsajátítási motívumokkal és a készségekkel
    • Az alapkészségek fejlődését befolyásoló tényezők
    • Az értelmi elsajátítási motívum fejlődését befolyásoló tényezők
  • Az elsajátítási motívumok és az értelmi fejlettség összefüggése 9-12 éves korban
    • Az alapkészségek fejlődése és összefüggése az intelligenciával
    • Az elsajátítási motívumok és az alapkészségek, intelligencia összefüggése
    • Az iskolai eredményesség és az alapkészségek, intelligencia, motívumok összefüggése