Forrás:
Csapó Benő: A megtanító
stratégiák hatékonysága a felsőoktatásban. Az 1980-86 közötti kísérlet
eredményei. MÉM Szakoktatási és Kutatási Főosztály, Budapest, 1988.
Bevezetés (4-7. o.)
BEVEZETÉS
A felsőoktatatás fejlesztése a társadalomtudományi
kutatások kiemelt feladatai közé tartozik. Az elmúlt néhány évtizedben
a felsőoktatás fejlődésére elsősorban a mennyiségi növekedés volt jellemző.
Ez nagyrészt a hallgatók létszámának növekedésében nyilvánult meg, de jelentősen
bővült a felsőoktatás által közvetített tudás mennyisége is. A tudományos
fejlődés újabb eredményei, a gyakorlat által felvetett új igények többnyire
arra vezettek, hogy az egyetemeken, főiskolákon újabb és újabb
tantárgyak jelentek meg egyre bővülő tananyaggal.
A jelentős mértékű növekedést azonban nem
kísérte a minőség, a színvonal emelkedése. A nagyvonalúan magas színvonalon
megfogalmazott követelmények mögött a gyakorlatban a felsőoktatási intézményekből
kikerülő hallgatók sokkal szerényebb tudása húzódik meg. A hallgatók létszámbeli
növekedésével, a tananyag mennyiségi kiterjedésével nem járt együtt a felsőoktatás
szervezeti kereteinek, mechanizmusainak a változása. Belső folyamatait,
működési rendjét tekintve a felsőoktatás
- és ez nem csak magyar sajátosság, Európa legtöbb egyetemére érvényes
- az elmúlt 6-700 évben, az első középkori egyetemek kialakulása óta alig
változott. Eötvös Loránd száz
évvel ezelőtt megfogalmazott gondolatai ma is szó szerint érvényesek: “A
tanár a fönnálló rendszer mellett nem képes meggyőződni arról, bírják-e
követni hallgatói, s ha látja is az üresedő padokon, hogy a tanulók érdekeltsége
csökken, nincsen módjában e bajon segíteni. Szomorú dolog az, amikor a
tanár a tanulóért többet nem tehet, mint hogy indexét a félév elején
és végén aláírja, s azután a vizsgálaton kihallgatja anélkül, hogy tanulmányainak
menetére tényleg befolyást gyakorolt volna.”
A tudás közvetítésének alapvető formája
még ma is az előadás, amelyhez csoportos szemináriumok, gyakorlatok kapcsolódnak.
Az egyetemi, főiskolai előadások mélyen a hagyományokban gyökereznek. Még
ma is széles körben él az a hit hallgatók és oktatók között egyaránt, hogy
a vizsgákon azt és csak azt kell tudni, ami előadásokon elhangzott. Ez
a forma még a könyvnyomtatás elterjesztése előtt alakult ki, amikor a legkönnyebben
hozzáférhető információhordozó maga a tudást birtokló ember volt. Időközben
a könyv, az írott szöveg előállítása egyre olcsóbb lett, egyre szélesebb
körben hozzáférhetővé vált. Ma pedig
a viszonylag olcsó és egyszer – sokszorosítási technikák módot adnak írott
szövegek gyors előállítására, sőt az írott tananyag évenkénti változtatásának,
átalakításának sincs akadálya. És akkor még nem beszéltünk a különböző
más, ugyancsak egyre inkább olcsóvá
váló információhordozókról, mindezek közül is a leguniverzálisabbról, a
számítógépről.
A jelentős technikai változások ellenére
az előadás a felsőoktatásban megőrizte eredeti formáját. Hasonlóképpen
keveset változott a csoportos szeminárium is. Mindezek a formák jelentősen
uniformizáltak. Minden tanuló, minden hallgató számára ugyanolyan módon,
egyformán, azonos idő alatt közvetítik a tudást. A hallgatók között azonban
jelentős különbségek vannak. Már a felsőfokú tanulmányok megkezdésekor
különböző az induló tudásszintjük, különböző tempóban képesek egy adott
tananyagmennyiséget elsajátítani, különböző szinten motiváltak és az adott
területen is többé-kevésbé különböző speciális érdeklődéssel rendelkeznek.
E sokféleség kezelésére még alig alakultak
ki intézményes formák. Legjobban még a különböző szakirányok közötti választás
lehetősége, specializálódás, egy-egy területtel való elmélyültebb foglalkozás
megoldott. Alig van azonban lehetőség arra, hogy az oktatás jobban igazodjon
a hallgatók egyéni tempójához. A lassabban
tanulóknak módjuk van arra, hogy egy évvel többet töltsenek az egyetemeken,
vagy főiskolákon. Azoknak a hallgatóknak azonban, akik az átlagnál sokkal
rövidebb idő alatt is képesek lennének megbirkózni a tananyaggal, erre
alig van lehetőségük. Néhány felsőoktatási
intézményben ugyan az új oktatási törvény nyomán elkészült belső szabályzatok
lehetővé teszik ezt, a kialakulatlan szervezeti formák miatt azonban alig-alig
van ilyen precedens.
E problémák megoldatlanságának nagyon kézenfekvő
oka van. Ahhoz, hogy a hallgatók egyéni tempóban haladhassanak végig a
tananyagon, nagyon pontosan kellene ismernünk azt, hogy kinél milyen is
ez a tempó, ki milyen ütemben sajátítja el a tananyagot. Szükség lenne
annak a bizonyítására is, hogy az adott
tananyagot valóban elsajátította. Jelenleg a hallgatók a félévek végén
adnak számot a tudásukról, igen nagy számban elégséges vagy közepes osztályzattal.
A kampányszerűen megtanult tananyag gyorsan felejtődik. Az alapozó jellegű
tantárgyaknál, vagy a szakma gyakorlásához
elengedhetetlenül szükséges ismeretek tekintetében azonban nem lehetünk
ilyen liberálisak. Ezeknél a tantárgyaknál szükség van arra, hogy a hallgatók
a kitűzött tananyagot magas színvonalon sajátítsák el. Ne csak tanulják
azt, hanem teljes mértékben megtanulják.
A gyenge teljesítményekért sem lehet pusztán
a hallgatókat hibáztatni, főleg abban az esetben nem, ha a felsőoktatás
láthatóan rendszerbeli problémákkal küzd. Ismét Eötvöst idézve:
“Nem akarom ezért egyetemi fiatalságunkat
hibáztatni, ismerem e fiatalságnak kitűnő képességét s szíve mélyében rejlő
nemes tüzét, s meg vagyok győződve arról, hogy a tudományos tanulásra képes,
de e tanulásnál több segítségre van szüksége, mint amennyit neki eddig
az egyetem nyújtott, s e segítséget meg kell adni, még ha az a szabadság
rovására történnék is.”
Az előzőekben jellemzett problémák megoldására
irányult a Mezőgazdasági és élelmiszeripari Minisztérium felsőoktatási
intézményeiben megszervezett kísérlet. Négy felsőoktatási intézményben,
öt tanéven keresztül különböző tárgyakban azonos szempontok szerint zajlott
a kísérleti oktatás.
Ma, amikor a reformok és átszervezések
korát éljük, öt év egy felsőoktatási intézmény életében meglehetősen hosszú
idő. A kísérletben résztvevő intézményekben is több reform, szervezeti
átalakulás ment végbe. Mindezeket a változásokat azonban a kísérlet folyamata
túlélte, a legtöbb helyen a megváltozott körülmények között is folytatódott
a kísérleti munka. Ez a kötet funkcióját tekintve az ötéves kísérlet záródokumentuma,
a legfontosabb eredmények összefoglalása.
A MÉM Szakoktatási és Kutatási Főosztálya
1979-ben kért fel a kísérlet megszervezésére és irányítására. Akkor a kísérlet
befejezése távolinak, végeredménye bizonytalannak tűnt. A résztvevő kollégák
nem kis kétkedéssel fogtak hozzá az ismeretlen újhoz. Azóta többségük a
megtanító stratégiák lelkes híve lett, mint azt talán eléggé meggyőzően
bizonyítja a publikációk hetedik fejezetben közölt jegyzéke. A munkát sikerült
a tervek szerint befejezni, és ezzel a
felsőoktatás utóbbi történetében valószínűleg az egyik legátfogóbb kísérleti
vállalkozásnak értünk a végére.
Ami az eredményeket illeti, azok összességükben,
átlagosan jobbak, mint amiről a témakör nemzetközi irodalma beszámol. Az
átlag azonban nagy változatosságot takar: vannak kiemelkedően magas, és
gyengébb eredmények is. Ezek mögött a különbségek mögött a feltételek és
a kísérleti modell megvalósításának szigorúsága közötti különbségek hózódnak
meg.
Abban, hogy a kísérlet ilyen hosszú ideig szervezetten
folyt, a döntő szerepe volt Szabó Gyula
főosztályvezető helyettesnek, aki a MÉM Szakoktatási és Kutatási Főosztálya
részéről kísérte figyelemmel munkánkat, és Huszka Tibornak,
a Szegedi Élelmiszeripari Főiskola főigazgató helyettesének, aki a résztvevő
intézményeket koordinálta és a felmerült problémák megoldását segítette.
Az eredmények egységes szempontok szerinti feldolgozását azoknak a kollégáknak
a gondos munkája tette lehetővé, akik a dokumentációt a kialakított szempontok
szerint elkészítették.
Szeged, 1986. november 15.
Csapó Benő
|