Forrás:
Csapó Benő: Kognitív pedagógia. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992.
Tartalom


TARTALOM


 
 
BEVEZETÉS 7
1. A KOGNITÍV TUDOMÁNYOK 11
1.1. Tudományelméleti megfontolások 11
1.2. A kognitív tudományok kutatási területei 15
2. A KOGNITÍV PSZICHOLÓGIA 21
2.1. A pszichológia kognitív forradalma 21
2.2. A kognitív pszichológia kutatási területei 23
2.3. A kognitív fejlődés elméletei 28
3. A KOGNITÍV PEDAGÓGIA ELŐZMÉNYEI, LEHETSÉGES FEJLŐDÉSI IRÁNYAI ÉS TERÜLETEI 33
3.1. A pedagógia tagozódása és fejlődése 33
3.2. A kognitív pedagógia fogalmi keretei 38
3.3. A kognitív pedagógia fő területei 44
4. A TUDÁS MODELLJEI 47
4.1. A tudás szerkezete 47
4.1.1. A tudás reprezentációja 47
4.1.2. A tudás típusai 49
4.2. Információk 54
4.2.1. Képzetek 55
4.2.2. Verbális információk 57
4.2.3. Az információk integrált rendszerének modellje 60
4.3. Programok 63
4.3.1. Az operatív tudás sajátosságai 63
4.3.2. A gondolkodás képességei 69
4.4. Az emberi tudás integrált rendszerei 74
5. A TUDÁS VÁLTOZÁSA 79
5.1. A tudás változásának alapproblémái 79
5.2. Az információk rendszerének fejlődése 85
5.2.1. Az információk elsajátításának folyamatai 85
5.2.2. Összefüggő ismeretek elsajátítása 87
5.2.3. Összefüggéstelen információk tanulása 92
5.3. Az operatív tudás programjainak fejlesztése 95
5.3.1. A képességek fejlesztésének sajátossága és sokfélesége 95
5.3.2. Strukturális és procedurális megközelítések 97
5.3.3. Fenomenologikus megközelítések 98
5.4. Az információelsajátítás és a képességfejlesztés egyensúlya 100
6. MEGISMERÉS ÉS TUDATOSSÁG 103
6.1. A tudásról való tudás sajátosságai 103
6.2. Metakogníció 105
6.3. A tanulás tanulása 106
7. A TUDÁS VÁLTOZÁSÁNAK FELTÉTELEI 109
7.1. A tudás változásának belső feltételei 111
7.1.1. Kognitív feltételek 111
7.1.2. Affektív feltételek 115
7.2. Kognitív fejlődés és iskolai oktatás 117
7.3. Kognitív fejlődés és szociális közeg 120
8. A MEGISMERÉS EGYÉNI KÜLÖNBSÉGEI 123
8.1. Mérhető különbségek 123
8.2. Kvalitatív különbségek 126
8.3. A különbségek és az iskolai oktatás 127
9. A KOGNITÍV FEJLŐDÉS ÉS A TANANYAG 129
9.1. A tanítás tartalmának szerepe 129
9.2. A tanítás tartalma mint a képességfejlesztés eszköze 132
IRODALOM 135
CONTENTS 148