TARTALOM
BEVEZETÉS | 7 |
1. A KOGNITÍV TUDOMÁNYOK | 11 |
1.1. Tudományelméleti megfontolások | 11 |
1.2. A kognitív tudományok kutatási területei | 15 |
2. A KOGNITÍV PSZICHOLÓGIA | 21 |
2.1. A pszichológia kognitív forradalma | 21 |
2.2. A kognitív pszichológia kutatási területei | 23 |
2.3. A kognitív fejlődés elméletei | 28 |
3. A KOGNITÍV PEDAGÓGIA ELŐZMÉNYEI, LEHETSÉGES FEJLŐDÉSI IRÁNYAI ÉS TERÜLETEI | 33 |
3.1. A pedagógia tagozódása és fejlődése | 33 |
3.2. A kognitív pedagógia fogalmi keretei | 38 |
3.3. A kognitív pedagógia fő területei | 44 |
4. A TUDÁS MODELLJEI | 47 |
4.1. A tudás szerkezete | 47 |
4.1.1. A tudás reprezentációja | 47 |
4.1.2. A tudás típusai | 49 |
4.2. Információk | 54 |
4.2.1. Képzetek | 55 |
4.2.2. Verbális információk | 57 |
4.2.3. Az információk integrált rendszerének modellje | 60 |
4.3. Programok | 63 |
4.3.1. Az operatív tudás sajátosságai | 63 |
4.3.2. A gondolkodás képességei | 69 |
4.4. Az emberi tudás integrált rendszerei | 74 |
5. A TUDÁS VÁLTOZÁSA | 79 |
5.1. A tudás változásának alapproblémái | 79 |
5.2. Az információk rendszerének fejlődése | 85 |
5.2.1. Az információk elsajátításának folyamatai | 85 |
5.2.2. Összefüggő ismeretek elsajátítása | 87 |
5.2.3. Összefüggéstelen információk tanulása | 92 |
5.3. Az operatív tudás programjainak fejlesztése | 95 |
5.3.1. A képességek fejlesztésének sajátossága és sokfélesége | 95 |
5.3.2. Strukturális és procedurális megközelítések | 97 |
5.3.3. Fenomenologikus megközelítések | 98 |
5.4. Az információelsajátítás és a képességfejlesztés egyensúlya | 100 |
6. MEGISMERÉS ÉS TUDATOSSÁG | 103 |
6.1. A tudásról való tudás sajátosságai | 103 |
6.2. Metakogníció | 105 |
6.3. A tanulás tanulása | 106 |
7. A TUDÁS VÁLTOZÁSÁNAK FELTÉTELEI | 109 |
7.1. A tudás változásának belső feltételei | 111 |
7.1.1. Kognitív feltételek | 111 |
7.1.2. Affektív feltételek | 115 |
7.2. Kognitív fejlődés és iskolai oktatás | 117 |
7.3. Kognitív fejlődés és szociális közeg | 120 |
8. A MEGISMERÉS EGYÉNI KÜLÖNBSÉGEI | 123 |
8.1. Mérhető különbségek | 123 |
8.2. Kvalitatív különbségek | 126 |
8.3. A különbségek és az iskolai oktatás | 127 |
9. A KOGNITÍV FEJLŐDÉS ÉS A TANANYAG | 129 |
9.1. A tanítás tartalmának szerepe | 129 |
9.2. A tanítás tartalma mint a képességfejlesztés eszköze | 132 |
IRODALOM | 135 |
CONTENTS | 148 |