Csapó Benő: A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2003.

A könyv hét fő fejezetben szintetizálja annak a másfél évtizedes kutatómunkának az eredményeit, amelyet a szerző a képességek kutatása terén végzett. Az első fejezet az elméleti keretként szolgáló három áramlat, a pszichometria, Piaget kognitív fejlődéselmélete és a kognitív pszichológia eredményeit integrálja, a második pedig a gondolkodás fejlesztésével kapcsolatos nemzetközi és magyarországi törekvéseket tekinti át. A harmadik fejezet a képességek kutatásának néhány módszertani kérdését elemzi, többek között az egyének képességeinek fejlődése és az egymást követő generációk felkészültségének változása közötti kapcsolatot veszi szemügyre. A negyedik fejezet több tízezer tanulóval végzett felmérések eredményei alapján mutatja be néhány fontosabb képesség sok évet átfogó fejlődési folyamatát, majd a fejlődés általános törvényszerűségeit. Az ötödik rész a képességek fejlődésének iskolai, társadalmi kontextusára helyezi a hangsúlyt, míg a hatodik egy szimulációs modellt mutat be annak illusztrálására, hogyan lehet a valósághoz képest mindig csak töredékes kutatási eredményeket egy átfogó modellbe összerakni, és így fontos gyakorlati kérdéseket megválaszolni. Végül a hetedik fejezet a műveleti képességek fejlesztésével kapcsolatos kísérlet eredményeit tekinti át.