Hidi Zsuzsa

Torontói Egyetem

Karikó Katalin

Pennsylvaniai Egyetem
Szegedi Tudományegyetem


 

Suzanne E. Hidi: Hogyan motiválhatjuk a tanulókat a bevonódásra és a tanulásra? Az érdeklődés és a jutalmak szerepe

A motiváció jelentősége az emberi tevékenységekben és teljesítményben közismert. Előadásában Hidi a motiváció oktatási környezetekben betöltött szerepét vizsgálja. Áttekinti, hogy az érdeklődés – egy dinamikus affektív és kognitív motivációs tényező – miként hat a figyelemre, a bevonódásra és a tanulásra. Összeveti az érdeklődést a kíváncsisággal, kiemelve a hasonlóságokat, a különbségeket és az általuk előidézett eltérő bevonódási formákat. Mivel az oktatási és pszichológiai kutatások gyakorlattá alakítása gyakran kihívást jelent, Hidi e fogalmak pedagógusok számára releváns gyakorlati következményeit is tárgyalja. Ezután rátér a jutalmak szerepére, különválasztva az intrinzik és extrinzik motivációt. Idegtudományi kutatásokra támaszkodva amellett érvel, hogy e kétféle motiváció inkább egymást kiegészítő (additív), mintsem egymással szembeállítható konstrukciók. Végül bizonyítékokat mutat be az „én” kritikus szerepéről abban, hogyan dolgozzák fel az emberek az információkat, miként cselekszenek és emlékeznek, és javaslatokat tesz arra, hogyan hasznosíthatják a pedagógusok e szerep felismerését.

 

Katalin Karikó: Áttörések

Egy kicsi, csendes városban nőttem fel a Nagyalföld közepén. Szüleimnek csak általános iskolai végzettségük volt. Családom egy apró, régi vályogházban lakott, nagy kerttel. Gyerekként szerettem fákra mászni, a barátaimmal játszani, és iskolába járni, ahol kiváló tanáraimtól tanulhattam. Imádtam a természetet, különösen a növényeket. A gimnáziumban a biológiatanárom azt mondta, hogy lehetek tudós. Így tizenhat évesen eldöntöttem, hogy tudós leszek, noha addig még egy tudóssal sem találkoztam. Gimnazistaként olvastam egy könyvet, amely végigkísérte az életemet: megtanított arra, hogyan kezeljem a stresszt, és hogyan összpontosítsak azokra a dolgokra, amelyeken változtatni tudok. Ez volt a szerény kezdet, amely felkészített egy hosszú és nehéz útra, amely végül az Egyesült Államokba vezetett. Évtizedes kutatómunkám egy új mRNS-technológia kidolgozásához vezetett, amelynek segítségével létrehozták a COVID–19 elleni mRNS-vakcinákat, és ezek hozzájárultak a világjárvány elleni küzdelemhez. Még ma is nehezen hiszem el, de eredményeimért 2023-ban orvosi-élettani Nobel-díjban részesültem.

A konferencia helyszíne