A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira
Egy folyamatosan változó világban nehéz megjósolni a jövőt. A ma iskolába lépő diákok jelentős része olyan munkát végez majd felnőtt korában, amely foglalkozások ma még nem is léteznek. Az iskolának, az oktatásnak olyan tudással, készségekkel, képességekkel kell felvértezni a jövő generációit, amely esetlegesen ma még nem is ismert. Ennek érdekében a világ különböző iskolarendszereiben egyre elterjedtebbé vált a digitális technológiák órai alkalmazása, a frontális tanítás progresszív módszerekkel történő felváltása, új tudás- és képességterületek iskolai fejlesztésének megjelenése. Majd 2020 elején mindezt elfelejthettük, és a világjárvány soha nem látott kihívás elé állította az oktatás minden egyes szintjét és szereplőjét. Az új helyzethez való alkalmazkodás során a résztvevők elsősorban a szemtől szembeni környezetben megszokott, bevált módszereiket, eszközeiket igyekeztek online felületre adaptálni több-kevesebb sikerrel. A kommunikáció, a tanulás, a szociális kapcsolatok megváltozott környezete számos új, megválaszolandó kérdés elé állította a neveléstudomány kutatóit és új értelmezési keretet adott a konferencia két évvel ezelőtt, 2019 tavaszán meghatározott fő témájának. A XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia célja, hogy az originális, tágan értelmezett neveléstudomány és határterületei keretében elért tudományos eredmények bemutatásának, széles körű szakmai megismertetésének és megvitatásának színteret biztosítson. A holnap hatékony oktatása elképzelhetetlen a kutatási eredmények erőteljesebb gyakorlati integrációja nélkül.