Részletes szakmai program
2007. október 25. (csütörtök) 10.30-11.00
2007. október 25. (csütörtök) 13.00-14.45
2007. október 25. (csütörtök) 15.15-17.00
2007. október 25. (csütörtök) 15.15-17.00
2007. október 25. (csütörtök) 17.15-19.00
2007. október 25. (csütörtök) 17.15-19.00
2007. október 25. (csütörtök) 17.15-19.00
Megnyitó előadás (Felolvasóterem)
Hiller István
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Levezető elnök: Vidákovich Tibor
Plenáris előadás (Felolvasóterem)
TRANSFORMING EDUCATIONAL STANDARDS INTO A SYSTEM OF NATIONAL ASSESSMENT
Olaf Köller
Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen, Berlin
Levezető elnök: Csapó Benő
SZIMPÓZIUMOK | ||
A pedagógia tudáskonstrukciós folyamatai a dualizmus utolsó évtizedeiben Elnök: Szabolcs Éva Opponens: Géczi János | Felolvasóterem | A néptanítói tudás konstrukciója az Elemi népoktatás enciklopédiájában (1911-1915) (Németh András) |
A gyermektanulmányozás tudástartalmának új szempontú neveléstörténeti elemzése (Mikonya György) | ||
A gyermekről való gondolkodás differenciálódása az 1890-es évektől 1914-ig (Szabolcs Éva, Hegedűs Judit) | ||
A gyermeki játékkal kapcsolatos felfogás változásai a magyar pedagógiai sajtóban, a szó- és fogalomhasználat változásainak tükrében (Tészabó Júlia) | ||
A művészetpedagógiai módszerek aktualitása Elnök: Gaul Emil Opponens: Bodóczky István | Elnökségi tanácsterem | A paradigmaváltás szükségessége a pedagógus öndefiníciójában (Orosz Csaba) |
A személyiség kompetenciaterületei és a vizuális kommunikáció (pedagógiai) rendszerének illeszkedése, a pedagógiai tervezés és a tervező pedagógus (Strohner József) | ||
Szimbólumképzés a kamaszkorban (Otfried Scholz, Kárpáti Andrea) | ||
Képszótár-program (Zombori Béla) |
2007. október 25. (csütörtök) 13.00-14.45
TEMATIKUS ELŐADÁSOK | ||
Kognitív fejlődés és fejlesztés Elnök: Csapó Benő | Kisterem | A műfajokra vonatkozó tudás tantervi megjelenése (Molnár Edit Katalin) |
A kritikai gondolkodási képesség vizsgálatának megalapozása (Barassevich Tamás) | ||
A tevékenység szerepe a kerület fogalmának előkészítésénél és kialakításánál (Tarcsi Margit) | ||
A számolási készség fejlesztése hátrányos helyzetű, első osztályos tanulók körében (Csordásné Anda Éva, Józsa Krisztián) | ||
Hátrányos helyzetű diákok problémamegoldó gondolkodásának longitudinális követése (Molnár Gyöngyvér) | ||
Új módszerek az oktatásban Elnök: Golnhofer Erzsébet | Képes terem | A probléma alapú tanulás hatása a hallgatói és a tanári attitűdökre (Müllerné Szögedi Ildikó) |
Kommunikáció és döntés az egészségfinanszírozás oktatásában (Domján Péter, Fekete Judit, Zsigmond Edit, Müllerné Szögedi Ildikó) | ||
Út az intézményesülés felé – az adaptív tanulásszervezés kiterjesztése az iskolára (Holjevicz Ferencné, Gálovics Edit) | ||
A MAG projekt kvalitatív értékelése (Sinka Edit) |
2007. október 25. (csütörtök) 15.15-17.00
SZIMPÓZIUMOK | ||
Változó tanulási környezetek, változó pedagógus-szerepek Elnök: Brezsnyánszky László Opponens: Pukánszky Béla | Felolvasóterem | Tankó Béla vezetőiszerep-vállalásai a debreceni egyetemen (Fenyő Imre) |
Mitrovics Gyula a debreceni egyetem élén (Vincze Tamás) | ||
Jausz Béla rektorsága és egyeteme (Orosz Gábor) | ||
Kelemen László egyetemi vezetői szerepben (Bajusz Bernadett) | ||
A magyar neveléstudomány szakmai kommunikációjának jellemzői reprezentatív pedagógiai folyóirataink tükrében (1997-2006) Elnök: Németh András Opponens: Géczi János | Előadóterem | Számítógépes diskurzuselemzés – új lehetőségek a pedagógiatörténeti kutatások területén (Varga Kornél , Biró Zsuzsanna Hanna) |
A magyar neveléstudomány és határtudományainak kapcsolata a pedagógiai folyóiratok tükrében (1997-2006) (Biró Zsuzsanna Hanna , Sanda István Dániel) | ||
A magyar neveléstudományi szakfolyóiratok szakirodalmi hivatkozásainak vizsgálata 1997-2006 között (Pap Katalin Tünde) | ||
Referenciaszemélyek a magyar neveléstudományi diskurzusokban 1997-2006 között (Mede Perla, Bárd Edit) | ||
A tanulók mérésének és értékelésének változása a szakiskolai fejlesztési program hatására Elnök: Kakusziné Körtvélyesi Anikó Opponens: Gaál Edit | Elnökségi tanácsterem | Módszertani és mérési váltás a szakiskolai fejlesztési program hatására (Gál Ferenc) |
A kommunikáció mérése a szakiskolai fejlesztési program keretében (Gálosné Szűcs Emília ) | ||
Ismerd meg személyes és szociális identitásod! Szociális kompetencia mérésének kialakulása, szerepe és továbbfejlesztése az SzFP iskoláiban (Kakusziné Körtvélyesi Anikó) | ||
Szakiskolai kompetenciamérések (Ranschburg Ágnes) |
2007. október 25. (csütörtök) 15.15-17.00
TEMATIKUS ELŐADÁSOK | ||
Motiváció és önszabályozás Elnök: Molnár Éva | Kisterem | A tanári visszajelzések hatása a tanulók önértékelésére (Réthy Endréné) |
A tanulási motiváció változásának longitudinális elemzése 4-8. osztály között (Józsa Krisztián, Bratinkáné Magyar Éva) | ||
Pályaválasztási motiváció a tanító szakos hallgatók körében (Czédliné Bárkányi Éva) | ||
Önszabályozó motivált tanulási viselkedés: esettanulmány kezdő és haladó nyelvtanulókról (Mezei Gabriella) | ||
Természettudományos nevelés Elnök: Vidákovich Tibor | Képes terem | Természettudományos fogalmak fejlődésének longitudinális vizsgálatára alkalmas eszközrendszer (Korom Erzsébet, Nagy Lászlóné) |
Kisiskolások természettudományos gondolkodásának vizsgálata – Rostock Modell (Revákné Markóczi Ibolya, Tóth Zoltán, Dobóné Tarai Éva) | ||
Horror vacui (Ludányi Lajos) | ||
A tanulók tudásszerkezetének és problémamegoldó stratégiájának kapcsolata egyszerű kémiai problémák megoldásában (Sebestyén Annamária, Tóth Zoltán) |
2007. október 25. (csütörtök) 17.15-19.00
SZIMPÓZIUMOK | ||
Informatika oktatása játékosan a kisgyermekkortól a felnőttkorig Elnök: Pásztor Attila Opponens: Porkoláb Zoltán | Felolvasóterem | A projektoktatás és a logo-pedagógia tanulókra gyakorolt hatásai (Kiss László, Farkas Károly) |
Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése a programozás oktatásán keresztül (Kiss Róbert, Lakatosné Török Erika) | ||
Mobil robotok felhasználása BSC és MSC szinteken az informatika oktatásában (Pásztor Attila) | ||
Robotika: átmenet az oktatásból a kutatás felé (Istenes Zoltán) | ||
Nagy Sándor művészetpedagógiája és annak elemei a gödöllői életreform-modellben Elnök: Géczi János Opponens: Kamarás István | Előadóterem | Nagy Sándor antropológiája és annak jelképei (Géczi János) |
Nagy Sándor emberképének tolsztojánus vonásairól (Vári György) | ||
Nagy Sándor pedagógiája és a század elei honi anarchista filozófia (Szoboszlai Kiss Katalin) | ||
Szekularizáció és spiritualizmus: a gödöllői életmód-modell (Makai Péter) | ||
A reforméletmód képi szimbólumai (Kolozsi Ádám) | ||
A homo natura-eszmény megvalósulása a Gödöllői Művésztelep lakóinak pedagógiai antropológiájában (Deim Éva) | ||
Gyógypedagógiai fejlesztő eljárások diagnosztikus megalapozása Elnök: Zsoldos Márta Opponens: Gósy Mária | Elnökségi tanácsterem | A nyelvi fejlődés megismerése korai, szülői kikérdezésen alapuló eljárással (Kas Bence, Lőrik József, Szabóné Vékony Andrea) |
A végrehajtó működés és a verbális munkamemória vizsgálata diszlexiásként diagnosztizált gyerekcsoportban (Mészáros Andrea, Kónya Anikó) | ||
Tanulásban akadályozott és többségi általános iskolai tanulók beszédhanghallás-készségének összehasonlító vizsgálata (Fazekasné Fenyvesi Margit, Józsa Krisztián) | ||
Mozgáskorlátozott gyermekek tanulásiképesség-profiljának vizsgálata és a gyógypedagógiai fejlesztés (Mlinkó Renáta) | ||
Az empátia, tolerancia és a segítőkészség értékelése a különböző sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekeket fogadó többségi és speciális osztályokban (Perlusz Andrea) |
2007. október 25. (csütörtök) 17.15-19.00
TEMATIKUS ELŐADÁSOK | ||
A neveléstörténet új eredményei Elnök: Németh András | Kisterem | Tanárképzési dilemmák 200 évvel ezelőtt — Törekvések a tanárképzés megteremtésére a XVIII-XIX. század fordulóján a Habsburg Birodalomban (Ugrai János) |
Nemzeti versus hazafias – nevelés az ausztrofasiszta rendszerben (Rébay Magdolna) | ||
Népiskolai tantervek a két világháború között (Pornói Imre) | ||
Hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyermekek neveléstörténeti tankönyveinkben (Nóbik Attila) | ||
A magyar nevelésügyi kongresszusok története (Kelemen Elemér) | ||
Tanító- és óvóképzés Elnök: Hunyady Györgyné | Képes terem | Egy tanítóképzős évfolyam pályaképe: huszadik századi esettanulmány (Nagy Mária) |
A tanítóképzők érettségire épült IV. osztályai (Molnár Béla) | ||
Változás és változatlanság a tanítóképzésben (Gazsi Ildikó, Holecz Anita) | ||
Óvóképzős hallgatók ének-zene szaktudásbeli változásai önértékeléseik alapján (Hegedűsné Tóth Zsuzsanna) | ||
Szakmai megfelelések és kihívások egy óvónő-kutatás tükrében (Szarka Júlia) |
2007. október 25. (csütörtök) 17.15-19.00
POSZTERBEMUTATÓ | ||
Pedagógusok, diákok, iskolák Elnök: Molnár Edit Katalin | Keresztfolyosó | Tanáriszerep-változás - romániai közoktatási reform - romániai magyar pedagógusok (Péter Lilla) |
Adatok a drogprobléma egyes vetületeiről székelyudvarhelyi középiskolások körében (Fodor László, Varga Andrea) | ||
Szociálpedagógus hallgatók szabadidős szokásai (Vargáné Balogh Orsolya, Szombathelyiné Nyitrai Ágnes) | ||
Kisgyermeket nevelő hallgatók tanulmányainak háttere (Engler Ágnes) | ||
Mit ér a nyelvünk, ha magyar (Czajlik Miklós, Alabán Mária) | ||
Felekezeti hovatartozás és médiával kapcsolatos attitűdök az erdélyi magyar diákok körében (Takács Tamara) | ||
Karácsony Sándor eszmei üzenete a kortárs keresztyén pedagógia tükrében (Bognárné Kocsis Judit) | ||
Hagyomány és modernitás – a szegedi piarista iskola világában bekövetkezett változások az újraindulástól napjainkig (1991-2007) (Jancsák Csaba) | ||
Minőségbiztosítás a felsőoktatásban (Juhász Attila) | ||
A hazai pedagógusok problémái (Mrázik Julianna) | ||
Serdülők tanuláshoz való viszonyát befolyásoló affektív tényezők empirikus vizsgálata (Benkő M. Brigitta) | ||
A tanulási attitűd vizsgálata és alakítása metaforákkal (Hegedűs Judit, Busi Etelka) | ||
A tanítók szakmai felkészítésének változásai Romániában: a Bologna-folyamat hatása a képzés tartalmi összetevőire (Barabási Tünde) |
2007. október 26. (péntek) » 2007. október 27. (szombat) » |